آبجو
۵ آذر ۱۳۸۷
وبلاگ آبجو

با سلام به دوستان گرامی
منظور از برپایی این وبلاگ ایجاد پایگاهی برای حل مشکلات ، پاسخ به پرسشها و تبادل نظرات دوستان است. برای رسیدن به چنین هدفی نیازمند همکاری شما دوستان عزیز بوده که با ارسال پرسش و نظرات خود در وبلاگ مربوطه یاری دهنده باشند. لذا خواهشمندم هرگونه اشکال ، پرسش و یا نظری دارید در وبلاگ منظور شده به آن ثبت نمایید.
برای پاسخ به سوال و نظر شما در هریک از زمینه های: شراب ، مشروبات سنگین ، آبجو ، تصاویر و جداول ، آگاهی های عمومی ، خوراک و ابتکارات وبلاگ جداگانه ای در نظر گرفته شده است و با آنکه با هم مرتبط هستند ولی هر یک بعنوان وبلاگی مستقل عمل میکنند. برای رسیدن به چنین هدفی اگر سوال شما مربوط به عنوان این وبلاگ نباشد از پاسخگویی به آن شرمنده هستم.
اگر تعداد سوالات شما در چند مورد مختلف است خواهش دارم هر یک را در وبلاگ مربوطه و جداگانه ثبت نمایید.
به امید روزی که مطالب و نطرات ثبت شده در هر یک از وبلاگها ، بانک اطلاعاتی کاملی را در آن مورد بخصوص تشکیل دهند.
این وبلاگ فقط در مورد آبجو است.

برچسب‌ها:

posted by ساقي باده‌سرا @ ۱۲:۵۹  
226 Comments:
  • At ۲۱ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۱۸:۱۱, Anonymous ناشناس said…

    سلام دوست غزیز
    انتهورایی شدنت رو تبریک میگم
    سوال من در این مورده که من لاگر امریکایی درست کردم و رازکی که خریدم بدشدت خراب بود که باعث شده آبجوم بوی عطاری بگیره و مزش خیلی بد شده البته چون ترازو نداشتم یه چیزی بالای صد گرم رازک زدم و حجم نهایی آبجو هم پنج لیتر بیشتر نشد.
    حالا راهی هست که این بو و مزه درست بشه؟البته دو روز از تخمیر گذشته
    سوال بعدیم اینکه خواستم از عطاری رازک بگیرم گفت که مقطرش(مایع) هم دارم.
    آیا میشه از این به جایه رازک خشک استفاده کرد اگه میشه نسبتش رو به رازک خشک بگین.
    سوالاتم تموم شد و یک نکته و خاطره بگم و برم
    نکته:در لاگر امریکایی فرامش شده ساقی بنویسه که مالت کمرنگ رو باید آسیاب کرد لطفا تصحیح کنید
    خاطره:من قبلنا از مخمرهای معمولی استفاده می کردم که یه روز بعد فعال میشد ولی الآن مخمر اصلی گیر آوردم که خیلی زود تر فعال می شه خلاصه اینکه طبق معمول ما مخمر رو ریختیم توی شیشه درش رو با کیسه و نخ محکم کردم که فرداش قفل هوا رو نصب کنم آقا جاتون خالی نصف شب بود که دیدم مادرم داره داد میزنه امریکا حمله کرد در برید گفتم بابا جون امریگا کجا بوده احتمالا بابا زیاد آب گوشت خرده و کلی خنندیدیم بعد از دقایقی خبر گزاری داداشم اعلام کرد که حمله کذب است و درب شیشه تخمیر بنده باعث این انفجار شده!!!!
    آقا جون ببخشید خیلی طولانی شده
    مرسی از کسانی که زحمت میکشن ریز و درشت این هنر پدرانمان به دوست داران این هنر یاد میدن تا این هنر از بین نره

     
  • At ۲۷ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۲۱:۵۵, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 1:

    دوست عزيز ناشناس پست 11/12/2008:
    1- در مورد رازک آنهم نوع مایع آن من چیزی نشنیده ام و تا آنجا که اطلاع دارم حتی در آبجو سازیها از رازک طبیعی استفاده میشود. برای شناخت رازک به تصاویر زیر مراجعه کنید.
    http://meysara3.blogspot.com/2007/11/1_1515.html
    http://meysara3.blogspot.com/2007/11/2_17.html
    http://meysara3.blogspot.com/2007/12/blog-post_585.html
    اگر رازک تهیه شده غیر از تصاویر بالاست باید گفت آنچه تهیه کرده اید رازک مورد نظر نیست بلکه گیاهی دیگر و شاید مشابه آنست. لطف کنید به مقاله زیر در مورد رازک نیز مراجعه کنید.
    http://meysara2.blogspot.com/2007/12/blog-post.html
    اگر به مقاله زیر مراجعه
    http://meysara2.blogspot.com/2007/12/blog-post_07.html
    و لینک مربوط (در مقدمه مقاله) مراجعه کنید به این مقاله میرسید
    http://meysara4.blogspot.com/2007/12/blog-post_9425.html
    که در "گام دوم" این مسئله توضیح داده شده است و اطولا همه مالت ها باید آسیا شوند مگر بعضی از مالتهای ویژه. به مقاله زیر رجوع کنید.
    http://meysara4.blogspot.com/2007/12/blog-post_3834.html
    2- در مورد استفاده از مخمر بنظر میرسد مصرف مخمر شما زیادتر از اندازه بوده و یا قفل تخمیر لوله ای را از همان ابتدا مصرف نکرده اید.
    با احترام.

     
  • At ۱ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۳۷, Anonymous ناشناس said…

    سلام
    من موفق شدم پودر عصاره مالت تهیه کنم سوالی که داشتم اینکه چطوری میتونم یه آبجوی خوب درست کنم یعنی آب رو به چه دمایی برسونم و چه مدت باید روی شعله باشه و کی رازک بزنم و آبسنجی چه مقدار باشه که بالاترین درصد الکل فراهم بشه و نسبت آب با پودر عصاره چقدر باید باشه؟
    فکر کنم جواب این سوال به اندازه یک مقاله باشه واقعا معذرت میخوام
    خیلی ممنونم

     
  • At ۱ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۲۰:۱۱, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 2:

    دوست عزيز ناشناس:
    بابت تهيه عصاره مالت به شما تبريگ گفته، آرزو ميكنم از آبجوسازيتان عميقا لذت ببريد. خوشبختانه مقالات متعددي درباره آبجوسازي در وبلاگ انتشار يافته است كه ميتوانيد برحسب علاقه و امكانات خود از آنها استفاده كنيد. خواهش ميكنم ابتدا لينكهايي كه در ذيل آمده است را مطالعه بفرماييد، اگر سوالي بود، در خدمت هستم:
    http://meysara4.blogspot.com/2007/12/blog-post_3834.html
    http://meysara2.blogspot.com/2007/12/blog-post_06.html
    http://meysara2.blogspot.com/2007/12/blog-post_07.html
    http://meysara4.blogspot.com/2007/12/blog-post_9425.html
    http://meysara2.blogspot.com/2008/01/blog-post.html
    با احترام.

     
  • At ۲ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۷:۲۵, Anonymous ناشناس said…

    سلام
    آقا دمت گرم که به این سرعت جواب دادی
    مشکل من اینه که مالت ویژه ندارم تا مثلا لاگر امریکایی درست کنم مالت من به صورت پودر هست آیا میتونم ازش مالت کریستال درست کنم؟

     
  • At ۴ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۱۷:۱۱, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 3:

    دوست عزيز ناشناس:
    متاسفانه شما با استفاده از پودر مالت نميتوانيد مالت بلوري،‌ كريستال يا ... تهيه كنيد. براي تهيه اين مالتها (همانطور كه در مقاله ها هم آمده است)، شما بايد از مالت سبز استفاده كنيد كه خريدني نيست و درست كردني هست. اما با استفاده از پودر مالت ميتوانيد حريره درست كرده، آبجو درست كنيد (كه البته آبجو هست؛ اما طبيعتا عالي نخواهد شد). جز پودر مالت، تا آنجا كه من ميدانم، عصاره مالت هم فروخته ميشود كه در واقع بشكل شيره بوده، با اضافه كردن آب و مخمر آبجو ميشود.
    با احترام.

     
  • At ۱۷ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۲۰:۳۲, Anonymous ناشناس said…

    آیا می توان در مرحله ی آخر تهیه آبجو از ماءالشعیر آبجو را به جای شیشه کردن در بطری پلاستیکی ذخیره کرد؟ اگر جواب منفی است چرا؟

     
  • At ۱۷ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۲۱:۲۹, Anonymous ناشناس said…

    من مدتها است به دنبال تشتک زن هستم و به هر ابزار فروشی که می روم با جواب نداریم مواجه میشوم می خواستم بدانم اولا تشتک زن را از کجا تهیه کنم ثانیا اگر تشتک زن را پیدا کردم تشتک آن را از کجا تهیه کنم آیا منظور شما همان تشتک های استفاده شده ی شیشه های نوشابه و ماءالشعیر است؟ و اگر نتوانستم تشتک زن را پیدا کنم آیا می توانم در مرحله ی آخر تهیه آبجو از ماءالشعیر(مرحله تخمیر با آرامش)به جای شیشه تشتک دار از بطری پلاستیکی استفاده کنم؟

     
  • At ۱۸ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۱۰:۳۸, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 4:

    دوست عزيز ناشناس:
    حكايت شير بي يال و دم و اشكم را كه شنيده ايد؟ امكانات لازم براي تخمير و تعريق، همينجوريش هم بصورت نيم بند در ايران فراهم است تا چه برسد به اينكه خودمان هم از بعضي هايش صرف نظر كنيم.
    بنابراين هرچند شما ميتوانيد از بطري پلاستيكي استفاده كنيد، اما بايد بدانيد كيفيت كار هم پايين تر خواهد بود. البته در استفاده از بطري پلاستيكي يك مساله مهم را درنظر بگيريد و آن اينكه بطري بايد براي نگهداري نوشيدني هاي گازدار بوده باشد تا در مقابل فشار گاز آبجو مقاومت بيشتري از خود نشان دهد، وگرنه هم بطري شما بشدت دفرمه خواهد شد و هم اينكه آبجو مقداري از گاز محلول در خود را از دست خواهد داد.
    متاسفانه درباره دستگاه تشتك زن كمك زيادي به شما نميتوانم كنم. فقط بعنوان راهنمايي عرض كنم كه اخيرا يكي از دوستان كه در بازار ناصرخسرو از شيشه فروشان آن بازار سراغ چوب پنبه و در بطري و ... گرفته بود، از يكي شان شنيده بود كه در تهران تشتك زن را هم درجايي، ميفروشند. متاسفانه دوست حقير، جزييات بيشتري از اين مساله به خاطر ندارد. اما قطعا جايي كه تشتك زن ميفروشد، تشتك فروش را هم ميشناسد. اميد كه اين اشاره كمكي به شما كند.
    با احترام.

     
  • At ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۲:۳۱, Anonymous ناشناس said…

    دوست عزیز.از کجا میتونم قرص مخمر بخرم؟آیا همان قرصهای مخمرخوراکی هست که در داروخانها میفروشند؟

     
  • At ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۱۷:۵۲, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 5:

    دوست عزيز ناشناس:
    اگر منظور شما از مخمر، مخمر آبجو است، لطفا به پاسخ 3 از لينك زير مراجعه فرماييد:
    http://badesara.blogspot.com/2008/11/blog-post.html#comments
    هر چند پاسخ فوق براي مخمر شراب است نه آبجو، ولي همانگونه كه از مطالعه آن معلوم مي شود، بند سوم پاسخ، به كار آبجو مي آيد. البته بهتر است اول قرص را با مقدار كم آبجو تست كنيد ببينيد بدرد ميخورد يا نه!
    با احترام.

     
  • At ۲۴ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۳:۱۵, Anonymous ناشناس said…

    دوست عزیز.ممنونم از پاسخ بسیار سریئ شما.من سالهاست که آبجو درست میکنم.در هر صندوق 600 گرم شکرمیزدم.اما شما میگوئید در هر 10 بطری 150 گرم شکر بزنیم که در هر صندوق حدود 370گرم میشود.میخواستم ببینم که آیا این مقدار شکر درست هست یا نه؟با تشکر

     
  • At ۲۴ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۱۲:۱۶, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 6:

    دوست عزيز كوروش:
    مقدار درست است، ولي تفاوت در تجربه هاست. چگالي نسبي اوليه مورد نظر، چگالي نسبي ثانويه دلخواه، ميزان شيريني اوليه برحسب نوع ماءالشعير مصرفي و قدرت مخمر بكار رفته، دلايل اين تفاوت هاست. يكي تلخ تر مي پسندد، يكي شيرين تر، يكي گازدار تر، يكي الكل دارتر. همين!
    به هر حال چون شما از دستورالعمل ثابتي استفاده ميكنيد كه جوابش را به شما پس داده، پيشنهاد ميكنم آنرا تغيير ندهيد؛ هرچند اگر از دستور العمل اين وبلاگ نيز استفاده كنيد، ضرري نكرده ايد.
    با احترام.

     
  • At ۲۶ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۱۵:۴۸, Anonymous ناشناس said…

    با سلام, فرق ماءالشعیر با دلستر چیست؟و آیا میتوان از دلستر ساده شرکت بهنوش برای تهیه آبجو استفاده کرد؟با تشکر

     
  • At ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۱۹:۱۱, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 7:

    دوست عزيز ناشناس:
    الف) دلستر، نام مارك تجارتي يك كارخانه اروپايي است كه به همين نام وارد ايران شده، توليد ميشود و در واقع همان ماءالشعير است. بنابراين، اگر ماءالشعير دلستر تهيه كنيد يا يك مارك تجارتي ديگر، اهميتي ندارد. همانگونه كه در لينك زير آمده است، مهم اينست كه طعم و عطري به آن اضافه نكرده باشند:
    http://meysara2.blogspot.com/2007/12/blog-post_05.html
    ب) گفتني است در اين وبلاگ، از مارك تجارتي هيچ محصول خاصي نام برده نمي شود. اطلاعاتي كه براي تهيه موارد اوليه لازم است، آمده، ديگر مارك و برند مهم نيست.
    با احترام.

     
  • At ۱ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۲:۰۴, Anonymous ناشناس said…

    با سلام.ممنون از پاسخهای شما دوست خوبم.برای طعم دهنده به آبجو شما کدام طعم را پیشنهاد میکنید؟آیا اگر شکرا کارامل کردم باز هم میتوانم طعم دهنده به آن اظافه کنم یا نه؟شکرا که کارامل کردم وقتی به آن ماشعیر اظافه کردم شکر مثل سنگ سفت شد علت آن چیست؟با تشکر

     
  • At ۱ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۲:۱۵, Anonymous ناشناس said…

    با سلام مجدد.اگر امکان دارد طرز تهیه آبجو سیاه آلمانی را بگویید ممنون میشم.یا تهیه درست کردن آبجوئیکه هم گاز زیاد.هم الکل زیاد.خلاصه مثل آبجو خارجی بزبان بسیار ساده را آموزش دهید.چون کار کردن با آن جدول مشکل است.با تشکر فراوان

     
  • At ۱ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۲۰:۵۰, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 8:

    دوست عزيز كوروش:
    الف) همان گونه كه در لينك زير آمده است، افزودني هاي ذكر شده دلخواه است:
    http://meysara2.blogspot.com/2007/12/blog-post_05.html
    البته خود شكر كارامل، هم طعم دهنده و هم رنگ دهنده است، ولی اگر مایل هستيد، میتوانيد انواع طعم هاي ديگر ذكرشده را اضافه کنيد.
    ب) دليل حل نشدن شكر كارامل شما در ماءالشعير آن است كه پودر شكر را با پاره اي از مواد شيميايي و همينطور آب تركيب ميكنند تا به آن صورتي كه دربازار وجود دارد، كريستالي شود. شما قطعا در كارامل كردن شكر زياده روي كرده ايد، تا جايي كه آب آن كاملا تبخير شد و كاملا در مقابل حل شدن در آبجو مقاومت نشان داد. راه حل هم آنست که بدنبال سیاه شدن کارامل نرويد، بلکه شکر را فقط قدری برشته و برنگ قهوه ای روشن در آورده، که هنوز مقداری آب نیز در آن موجود باشد و موقع اضافه کردن ماءالشعير نیز بگذاريد تا قدری حرارت آبجو بالا برود (برای اینکار میتوان بطری ماءالشعیر را در ظرفی حاوی آبگرم قرار داد) و سپس سریع همبزنيد تا زود در آبجو گرم حل شود.
    پ) رنگ آبجو، بستگي به رنگ مالت و تفاوتهاي موجود در روش تهيه آن دارد. مثلا در صفحه اي كه لينك آن در بالا درج شد، بالاي صفحه، سمت چپ بنر،‌ رنگ هاي مختلفي از آبجو ديده ميشود. تهيه اين آبجوها، جز مالت، نياز به مخمر واقعي آبجو هم دارد كه در ايران پيدا نميشود. بنابراين، متاسفانه براي اجابت درخواست شما كاري نميتوان كرد.
    ت) و اما درباره سختي كار با جدول! ميگويند در آتن باستان، روزي دانشجويي به نزد يكي از اساتيد آكادميا رفت (نميدانم اقليدس بود، فيثاغورث يا ...). گفت: "استاد! خواندن هندسه كاري سخت است. راهي بمن نشان بده تا آسان باشد". استاد حكيمانه سري تكان داد و گفت: "در خواندن هندسه راه شاهانه وجود ندارد. برو درست را بخوان". دوست عزيز! درست انجام دادن هر كاري، سخت تر از معمولي انجام دادن آن است، از جمله آبجوسازي. ديگر خود دانيد!
    با احترام.

     
  • At ۳ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱:۳۶, Anonymous ناشناس said…

    با تشکر فراوان از پاسخ شما دوست عزیزم.باید بگویم که خیلی دوستتان دارم ای کاش اسمتان را میدانستم؟دوست عزیزم منظورم از سختی کار با جدول اینست که طرز کار کردن را هنوز با جدول آشنا نشده ام.در ظمن اگر امکان دارد طرز درست کردن آبجو سیاه آلمانی را آموزش دهید ممنون میشم.با تشکر فراوان

     
  • At ۳ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱۹:۳۰, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 9:

    دوست عزيز كوروش:
    الف) اختيار داريد قربان! محبت شما از بزرگواري شماست. درباره اسم هم اجازه بدهيد با همين نام "ساقي باده سرا" شناخته شوم. نميخواهم براي عزيزانم در ايران اتفاق ناخوشايندي رخ دهد. ملتفتيد كه؟!
    ب) بياييد يك بار با هم با جدول انتهورا كار كنيم. يك برنامه كه تحت نرم افزار اكسل باز ميشود. برگه "كربنيزه آبجو" را انتخاب ميكنيم. اين برگه بما ميگويد كه براي هر نوع آبجو، چه مقدار گاز در محصولمان بايد داشته باشيم. اين برگه از سه جدول (بخش يك، بخش دو و بخش سه)، يك مثال و يك توضيح (زير بخش سه) تشكيل شده است. با استفاده از اطلاعات آدرس زير، تصميم به تهيه يك آبجو ميگيريد:
    http://meysara2.blogspot.com/
    تا آخر مرحله تخمير اوليه انجام داده، در مرحله شيشه كردن، بايد مقداري شكر هم همراه آبجوي خام در شيشه بريزيد تا درون آن تخمير شده، گاز توليد كند كه موقع ريختن در ليوان كف آبجويي توليد كند. از "بخش يك" ميفهميد كه آبجويي كه تصميم به تهيه آن داريد، چقدر بايد كربن داشته باشد. دماي تخمير شما مقداري كربن در محصول شما باقي گذاشته است كه در "بخش دو" آنرا ميخوانيد و از عدد مربوط به "بخش يك" كم ميكنيد. حاصل تفريق يك عدد است كه اگر ميخواهيد در شيريني زني از شكر استفاده كنيد، در "بخش سه" در ستون "3-شيريني زني: شكر يا ساكاروز" عدد آنرا خوانده به موازات آن در ستون "وزن: گرم"، مقدار شكري كه بايد در بيست ليتر آبجو اضافه كنيد را ميفهميد و به محصول اضافه ميكنيد. ميتوانيد مثال موجود در صفحه را بخوانيد. اگر بازهم سوالي بود، درخدمتم.
    پ) درباره آبجو سياه آلماني (همانگونه كه در بند "پ" پاسخ 8 آمده است)، جز مالت، مخمرخاصي ميخواهد كه در ايران در دسترس نيست و بنابراين از آن صرف نظر ميشود. گفتني است هدف اين وبلاگ، رفع مشكلات دوستان ساكن در ايران است، بنابراين اگر امكانات انجام كاري در ايران نباشد، از شرح و بسط آن صرفنظر ميشود.
    با احترام.

     
  • At ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱۴:۰۴, Anonymous ناشناس said…

    سلام وخسته نباشي حظور ساقي عزيز
    من 24 عدد ماءالشعر را درون بشكه اي 15ليتري ريختم و 1ليوان شكر را در سه چهارم ليوان آب روي حرارت ملايم قرار دادم تا وقتي شكر كاملا حل شد پس از سرد شدن آن را به آرامي به بشكه اضافه كردم وهم زدم يك ونيم قاشق چاي خوري مخمر را كه از قبل با دو قاشق غذاخوري شكر فعال كرده بودم به آرامي به بشكه اضافه كردم در حين اضافه كردن كف مايع با سرعت نسبي به بالا فوران كرد من درب بشكه رو بستم تاكمي آرام شود دوباره مخمر را اضافه كردم وباز همين اتفاق افتاد خلاصه به همين طريق همه مخمر رو اضافه كردم درب بشه روبستم وچون آشنا يي با قفل هوا نداشتم از آن استفاده نكردم اكنون كه حدود 7روز از زمان آن ميگذرد من دو دفعه از روي آن كف جمع كرده ام اما بوي بدي از مايع در حال تخمير ميآيد خواهشمندم مرا راهنمايي كنيد تا آبجو من خراب نشود
    با تشكر حسين از جزيره قشم

     
  • At ۱۶ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱۹:۱۶, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 11:

    دوست عزيز حسين:
    اشكال از نوع مخمري است كه شما مصرف كرده ايد. مخمرشما حاوي جوش شیرین (بیکربنات سدیم) بوده، دلیل فعالیت سریع و جوش آمدن ماءالشعیر نیز همین بوده است. از آنجا كه متاسفانه، مخمر مخصوص اينكار در ايران نيست،‌ هميشه ميبايد مخمري را كه اول تست كرده ايد و جوابش را پس داده مصرف كنيد. اين مخمر ميتواند مخمر کیک یا حداقل نانوایی بدون جوش شیرین باشد.
    علت بوی بد هم تخمیر نامناسب و ترکیبات نا مناسب سدیم در محلول است. متاسفانه این مایع غیر قابل برگشت بوده، هر چند ممکن است بخاطر وجود مخمر، مقداری الکل تولید شود، ولی طعم بسیار بد ترکیبات نمکی سدیم داشته، اگرچه مسموم کننده نیست، ولی قابل شرب هم نیست.
    با احترام.

     
  • At ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱۵:۴۶, Anonymous ناشناس said…

    ba salam va khaste nabashid khedamt beshoma
    ab sange man( HYDROMETER ) ba daraje 1.000 ta 1.200 ast .
    in ba anche shoma dar an barname sharab sazi dade id fargh darad ( yek 0 kam darad ) bayad che kar konam ?
    ba tashakor faravan .Siavash

     
  • At ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۲:۱۰, Anonymous ناشناس said…

    salam va khaste nabashid
    mikhastam dar morede este fade az abe moghatar
    baraye ezafe kardane shekare nahai
    dar abe joo
    (mishe az abe joshide estefade kard )
    agar nemishe rahehali pish nahad konid lodfan
    ba sepas .Siavash

     
  • At ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱۶:۰۲, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 13:

    دوست عزيز سياوش:
    اولويت به ترتيب از فرع به اصل به شرح زير است:
    الف) آب مقطر.
    ب) آب چشمه (بخوانيد آب معدني).
    پ) آب جوشيده.
    دليل آنهم اين است كه اساسا مشروبات الكلي با كلر و مواد شيميايي اي كه در آبهاي شهري وجود دارند، رابطه خوبي نداشته، بوي آنها را به خود جذب ميكنند.
    با احترام.

     
  • At ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱۷:۲۴, Anonymous ناشناس said…

    mamnon az rahnami haye shoma
    Siavash .

     
  • At ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱۹:۲۲, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    دوست عزيز سياوش:
    اختيار داريد.
    با احترام.

     
  • At ۳ فروردین ۱۳۸۸ ساعت ۲۳:۲۵, Anonymous ناشناس said…

    با درود

    دوست گرامی سوالی در باره تهیه مالت جو داشتم.ساقی فرموده بود که از جوانه جو میتوان مالتهای مختلف تهیه کرد پرسش این است که آیا پس از جوانه زدن جو باسد جوانه را از دانه جو جدا کرده و در فر قرار دهیم یا جوانه را به همراه دانه و ضمنا جوانه تا چه مقدار باید رشد کند؟

    شاد باشی

    ساقیا آمدن عید مبارک بادت
    وان مواعید که کردی مرواد از یادت

     
  • At ۷ فروردین ۱۳۸۸ ساعت ۷:۵۰, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 14:

    دوست عزیز مهیار:
    همانگونه که در لینک زیر مشاهده میکنید، طول مناسب جوانه جو، سه چهارم یا مساوی طول دانه جو است. ضمنا برای خشک کردن، دانه و جوانه را باید در فر گذاشت، نه یکی از آنها را.
    http://meysara4.blogspot.com/2007/12/blog-post.html

    سال نو بر شما هم مبارک.
    با احترام.

     
  • At ۳۰ فروردین ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۳۱, Anonymous ناشناس said…

    درود بر ساقی
    ساقی جان ابجو ها را سیفون کردم.عرق بیدمشک هم اضافه کردم.حالا سوال من این هست که شما در روش گفته بودید 4 یا 5 روز صبر می کنیم بعدا شیشه می کنیم وشکر اضافه می کنیم.دلیل اینکه 4یا5 روز در این بین صبر می کنیم چی هست.در ابجو که دیگه فعالیتی نیست!!.1 سوال دیگه شما گفته بودید با الکل سنج نمی شه مقدار الکل موجود در شراب یا ابجو را اندازه گیری کرد.حالا اگه کسی در اول کار ابسنجی نکرده.حالا با الکل سنج اندازه گیری کند .مقداری املاح که داخل شراب یا ابجو هست باعث خطلا در اندازه گیری می شود حالا وجود املاح باعث می شود که مقدار خوانده شده کمتر از مقدار واقعی بشود یا بیشتر. مثال اگر الکل سنج من در ابجو عدد 10 را نشان دهد ایا مقدار واقعی کمتر هست یا بیشتر.
    باز هم شرمنده ازاین همه مزاحمت
    دوست کوچک شما هادی

     
  • At ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ ساعت ۱۹:۰۸, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 22:

    دوست عزيز هادي:
    الف) دليل چند روز صبركردن، سه چيز است: اول اينكه اگر شما رازك خشك شده ريخته باشيد، نياز به چند روز زمان دارد تا طعم پس بدهد. ديگر اينكه هرچند بنظر شما محلول ديگر فعاليتي ندارد، اما براي اطمينان بايد چند روزي به محلول فرصت دهيد. در غير اينصورت ممكن است جمع شكر باقيمانده در محلول با شكري كه شما براي گازدار شدن اضافه ميكنيد، باعث ازدياد گاز و شكستن بطري شود. سومين دليل هم آرام و قرار گرفتن مايع براي ته نشيني و شفاف شدن است تا ظاهر مناسبي براي آبجوي شما ايجاد كند.
    ب) درباره الكل سنج اصلا نميتوان گفت كمتر يا بيشتر. بسته به تراكم املاح كه آنهم بسته به نوع ماده تخميري دارد، ميتواند كمتر يا بيشتر نشان دهد.
    با احترام.

     
  • At ۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۸:۲۹, Anonymous کورش said…

    با تبریک سال نو به شما دوست عزیز و استادم.برای طعم دهنده من شکرا کارامل کردم.آیا همزمان میتوانم در پایان مرحله آخر به آن طعم دهندهای دیگر هم اظافه کنم؟اشکالی نداره که هم شکرا کارامل کردم هم طعم دهندهای دیگر اضافه کنم؟؟؟در ضمن اگر ممکنه شما چه طعم دهنده ای را پیشنهاد میکنید که من اضافه کنم که با کارامل هم خوب باشه اگر که امکان داشته باشه؟؟؟با تشکر فراوان

     
  • At ۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۶:۳۹, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 24:

    دوست عزيز كوروش:
    الف) طعم دهنده هاي ديگر را بهتر است در ابتداي مرحله دوم اضافه كنيد (مجزا از شكر كارامل كه در ابتداي مرحله اول اضافه ميشود).
    ب) بهترين طعم دهنده آبجو، رازك است و بس! اما چون در ايران بسيار به سختي پيدا ميشود، عرق بيدمشك، زيره يا كاسني هم پيشنهاد شده است. حتا ميتوانيد از برگ خشك شده كاسني، به مقدار مساوي رازك استفاده كنيد.
    پ) سال نوي شما هم مبارك!
    با احترام.

     
  • At ۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۴:۴۷, Anonymous کورش said…

    با عرض سلام و خسته نباشیید خدمت شما.من امروز پنجمین روزی است که آبجو را انداخته ام/اما نمیدونم چرا کف آن بسرعت فروکش کرده؟آیا سلاح میدانید که مجددا شکر اضافه کنم یا نه؟البته در اول کار موقع اضافه کردن شکر با احتصاب اینکه شما فرمودهاید که در 10 بطری 150گرم شکر .البته من نمیدونم منظور شما از بطری همان بطری شیشه ای با حجم 330 سیسی میباشد؟که اگر جواب شما مثبت باشد من در 12 لیتر حدود 540 گرم با محاصبه ای که انجام دادم میشود.آیا این اعداد و ارقام در محاسبه ای که انجام دادم درست است یا خیر؟؟؟سوال دیگر و آن اینکه اگر مقدار مخمر اضافه شده بیشتر یا کمتر از آن مقداری که ذکر شده اضافه شود چه اشکالی پیش خواهد آمد؟؟؟با تشکر بسیار فراوان

     
  • At ۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۹:۳۷, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 25:

    دوست عزيز كوروش:
    الف) استفاده از بعضي از ماءالشعيرهاي موجود در ايران (به خلاف آنچه در دستورالعمل لينك زير آمده است)، كف زيادي توليد نميكند. بنابراين نيازي نيست در اينباره نگران باشيد.
    ب) از يكطرف، همانگونه كه در بند 9 لينك زير ذكر شده است، محصولا توليد كنندگان ماءالشعير در ايران، چگالي هاي نسبي مختلفي دارند:
    http://meysara2.blogspot.com/2007/12/blog-post_05.html
    از طرف ديگر، مقدار شكر ذكر شده در دستوالعمل نيز، براي شيرين ترين نوع ماءالشعير موجود دربازار است، بنابراين ممكن است مقدار ذكر شده در دستورالعمل براي آنكه آبجوي شما (برحسب نوع ماءالشعير مصرفي) به اندازه كافي الكل دار شود، كم باشد (ضمنا مقادير مصرفي شما، تناسب درستي با دستورالعمل داشته است).
    پ) اساسا سقف چگالي نسبي روز اول ماءالشعير (اضافه كردن شكر اوليه) را ميتوانيد تا 1.06بالا ببريد كه معادل آبجوي 7 درصد است. شكرش را هم خودتان با استفاده از "جدول انتهورا" (لينك زير) معلوم كنيد:
    http://www.sharemation.com/Saghikhmar/Antahoora%20Charts.xls
    ت) بنابراين فعلا، بعد از گذشت پنج روز از تخمير كار زيادي نميتوان انجام داد و بايد صبر كنيد تا ببينيد چه پيش مي آيد.
    ث) مقدار مخمر زياد بويي شبيه بوي نان به محصول شما اضافه خواهد كرد و مخمر كم، توان تبديل همه شكر موجود در محلول را به الكل نخواهد داشت.
    با احترام.

     
  • At ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۲:۳۰, Anonymous کورش said…

    با سلام.والا الان مایع را تست کردم ترشی به آن صورت حس نکردم.دز مورد آن لخته که عرض کردم به این صورت هست مثل حالت رسوب سفید رنک در روی مایع جمع شده مثل آبغوره که بعضی وقتها در آن ایجاد میشود.که خودم تا حالا ندیده بودم.راستی من در موقع کارامل کردن شکر.شکر را کاملا کارامل کردم آیا اشکال از این میشود که من زیاده روی کردم و شکر را کاملا کارامل کردم؟راستی استاد عزیزم رازک پیدا کردم بلاخره.البته یک سیر آن را حدود 2800 تومان دادند.حالا ترس من از این هست که نکنه این رازک زیادی مونده و کهنه و خراب باشد.آیا همچین چیزی ممکن هست؟؟؟با تشکر

     
  • At ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۴۴, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 29:

    دوست عزيز كوروش:
    الف) با وجود توضيحاتي كه اضافه كرده ايد، باز هم من چيزي بيشتر از آنچه در بند "ب" پاسخ 28 گفته ام نميدانم. بهتر است صبر كرده، متواليا مراقب ترشي محصول باشيد و به موقع شيشه كنيد. مطمئنا، تجربه اي كه به اين طريق به دست مي آيد، گرانبهاتر از يك مجموعه آبجو خواهد بود.
    ب) راستش بهرحال همواره احتمال فاسد بودن اجزايي كه در محصول بكار ميرود هست و كاريش نميشود كرد! اما احتمال آن (بخصوص درباره گياه خشك شده اي مثل رازك) كم است. اگر خيلي دل نگران هستيد (كه پيشنهاد ميكنم نباشيد)، ميتوانيد رازك را در توري فلزي آشپزخانه، روي بخار كتري ضدعفوني كرده، سپس به ماءالشعير اضافه كنيد.
    با احترام.

     
  • At ۱۹ تیر ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۱۶, Blogger Unknown said…

    دمت گرم ساقی با این وبلاکت

     
  • At ۱۳ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۱۲, Anonymous ناشناس said…

    با سلام،

    ممنون از پاسخ شما. تحقیق کوچکی در خصوص انواع مخمر انجام دادم که جالب بود. در این آدرس در خصوص مخمرهای غیرفعالی که فقط ارزش غذایی دارند نیز توضیح داده:

    http://www.foodsubs.com/LeavenYeast.html

    در مورد سوال آخر: با فرض اینکه در مرحله اول تخمیر از قفل هوا استفاده شده است، آیا پس از فیلتر کردن آبجو و در مرحله دوم تخمیر از قفل هوا جهت خروج گازهای حاصله استفاده میشود یا آنکه از همین مرحله سعی بر گازدار شدن آبجو میکنیم و فقط درب آن را محکم می بندیم؟

    در ضمن در قسمت نگارسرا، شما عکسی از "قرص مخمر آبجو" گذاشته اید که از نوع مکمل غذایی بوده و فعال نمی شود. این عکس می تواند باعث گمراهی دوستان تازه کار شود.
    http://meysara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_6787.html

    با تشکر،
    ایمان

     
  • At ۱۳ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۱۴, Anonymous ناشناس said…

    با سلام،

    آزمایش جالبی برای مقایسه نحوه عملکرد مخمر در شرایط مختلف:

    http://www.youtube.com/watch?v=vOrfmzpDmPk

    با تشکر،
    ایمان

     
  • At ۲۱ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۴۴, Anonymous ناشناس said…

    با سلام ساقي جان از اطلاعاتي جامع كه داده ايد متشكرم موفق باشيد

     
  • At ۲۲ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۰۲, Anonymous ناشناس said…

    ساقي جان خيلي ماهي ميدونستي؟!

     
  • At ۲۹ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۲۲:۲۱, Anonymous رستم سهراب زاده said…

    از پاسخ سريع و صميمانه ي شما نهايت سپاس را دارم يك سئوال ديگر دارم ولي تورو خدا فحش ندهيد كه پررو شده به خدا يادم رفت لطفا بفرمائيد جهت آماده سازي مخمراز آب و شكر استفاده كنم يا از آبجو و شكر؟واقعا از توجه و لطف بي دريغ شما نهايت تشكر را دارم هميشه در كارهايتان موفق باشيد

     
  • At ۱ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۹:۳۱, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 74:

    دوست عزيز رستم سهراب‌زاده:
    فحش كدام است دوست عزيز! بنده هرگز به‌خودم اجازه‌ي جسارت نمي‌دهم؛ ولي سوالي برايم پيش مي‌آيد. آيا شما پست "تهیه آبجو خانگی از مالت مایع - ماء الشعیر" را در آبجوسرا خوانده‌ايد؟ هماني كه (در چند پاسخ قبلي) براي پيداكردن آدرسش شما را به پاسخ شماره‌ي 68 ارجاع داده بودم؟ و اگر ديديد و به آن سرزديد، آيا اين جمله را تويش نخوانديد: "مخمر را با دو ق.غ. شکر در لیوان ریخته و با کمی آب یا مالت مایع کاملا حل و فعال کنید"؟
    وانگهي، فرض كنيم خوانديد و يادتان رفت، نمي‌شود دوباره به آن سرزد و خواند؟
    با احترام.

     
  • At ۱ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۲۳:۲۰, Anonymous رستم سهراب زاده said…

    سلام روز شما بخير از الطاف شما نهايت سپاس را دارم و در ضمن خيلي تشكر ميكنم از راهنمائيتان من به سايت مورد نظر رفتم متاسفانه فيلتر است و من چون فيلتر شكن نداشتم مزاحم شما شدم در هر حال هيچوقت لطف و بذل شما را كه پاسخ دادين از ياد نميبرم انشاالله كه خدا مراد دلتان را بدهدهميشه در كارهايتان موفق باشيد

     
  • At ۱۳ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۸:۱۵, Anonymous رستم سهراب زاده said…

    درود،روز شما بخير تورو بخدا به دادم برسيد من مخمر آماده را به آبجو اضافه كردم ولي بعد از سه روز خبري نشده است البته مخمر آنقدر قوي است كه بعد از هفت دقيقه كف اش بالا آمد لازم به توضيح ميباشد كه از نصف ليوان كمتر آب ريخته و يك قاشق غذا خوري مخمر و تقريبا دوو سه قاشق غذا خوري شكر اضافه كرده بهم زدم و البته در آب داغ و بعد از سه وچهار دقيقه كف كرد كه بلافاصله به مخمر اضافه كردم ولي بعد از دو و سه روزي خبري نيست لطفا راهنماييم كنيد از شما نهايت سپاس را دارم

     
  • At ۱۴ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۹:۴۵, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 75:

    دوست عزيز رستم سهراب‌زاده:
    اين ديگر چه‌جور فعال كردن مخمر است؟ هر قاشق چاي‌خوري مخمر، حدود دو گرم است، پس خودتان بسنجيد وزن يك قاشق غذاخوري مخمر را. تازه در يك ليوان آب در دماي معمولي با 2 تا 3 قاشق غذاخوري شكر؛ نه در نصف ليوان آب داغ. ضمن اين‌كه دماي زياد آب هم مي‌تواند مخمرها را ضعيف كند يا از بين ببرد. بنابراين، واقعا نمي‌دانم كدام‌يك از اين اشتباهات را مرتكب شده‌ايد؛ اما اشتباه اصلي شما اين است كه هنوز درست و دقيق دستورالعمل را نخوانده دست به‌كار شده‌ايد.
    با احترام.

     
  • At ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۱۳, Anonymous ناشناس said…

    تفاوت مخمرآبجو با مخمر نان از نظرتركيبات وطرز تهيه وقيمت را ميخاستم بدونم.

     
  • At ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۹:۰۶, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 76:

    دوست عزيز ناشناس:
    تفاوت آن‌ها در كيفيت ماده‌اي است كه از آن تغذيه مي‌كنند تا الكل توليد كنند. البته هرچند پايه‌ي مواد مصرفي همه‌شان يكسان است، اما در جزء تفاوت‌هايي دارند كه باعث تفاوت كيفيت آبجوي توليدي با مخمر نان و مخمر آبجو (يا حتا شراب) مي‌شود.
    با احترام.

     
  • At ۲۳ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۰۱, Anonymous ناشناس said…

    سلام
    درموردآبجوی آلمانی کارامالز توضیحاتی دهید

     
  • At ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۴۶, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 78:

    دوست عزيز ناشناس:
    آبجوي كارامالز آبجويي است كه مقداري از شكر مصرفي در آن، پيش از استفاده به كارامل تبديل شده، سپس استفاده مي‌شود.
    در مورد این سوال اگر به مقاله زیر، بخش مواد افزودنی، بند 3، مراجعه کنید توضیح داده شده است:
    http://meysara2.blogspot.com/2007/12/blog-post_05.html
    اصولا استفاده از شکر کارامل (سوخته) مصارفی در بعضی از شراب‌ها و هم‌چنین بعضی از آبجوها دارد زیرا هم رنگ و هم طعم را تغییر می‌دهد. عده‌ای آن‌را می‌پسندند و عده‌ای نیز به چنین طعم و هم‌چنین رنگی روی خوش نشان نمی‌دهند. درست مثل شراب و آبجو با طعم وانیلی یا شکلاتی....
    در غرب برای هر نوع ذائقه‌ای تولید مناسبی وجود دارد و نوع بازاری آبجو و شراب را می‌توان با نام‌های تجاری مختلف یافت.
    با احترام.

     
  • At ۷ فروردین ۱۳۸۹ ساعت ۱:۵۳, Anonymous ناشناس said…

    سلام
    آقا لطف کن یک راه حل ساده برای درست کردن یک نوع مشروب الکلی بدید ترجیحا با دلستر ممنون میشم فقط داخل این رهنمایی همون طور که گفتم ساده بدوم آبسنج دما سنج دستگاه تشتک زنی کلمات عجیب راهنمایی کنید آقا مردم این قدر درست کردم و خراب شد

     
  • At ۷ فروردین ۱۳۸۹ ساعت ۲:۰۴, Anonymous ناشناس said…

    سلام اقا من یادم رفت اگه بشه مخمر هم نداشته باشه میشه من مون قبلیم

     
  • At ۷ فروردین ۱۳۸۹ ساعت ۲۰:۱۰, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 79:

    دوست عزيز ناشناس:
    به‌نظرم به‌ترين راه‌حل براي شما، تهيه‌ي شراب از آب‌ميوه‌ي تجاري (لينك زير) است:
    http://meysara10.blogspot.com/2009/05/blog-post_283.html
    براي همه نوع آب‌ميوه (با لحاظ كردن نسبت‌هاي آب و آب‌ميوه‌اي كه در دستورالعمل آمده است) 800 گرم شكر بريزيد (نه كم‌تر، نه بيش‌تر). پس از اتمام 4 هفته‌ي اول، شرابي كه منظور نظر شما است (شراب خام كه مست‌كننده است) توليد مي‌شود.
    ضمنا بدون مخمر، هيچ‌جور مشروبي توليد شدني نيست. مي‌توانيد به‌جاي مخمر شراب، از مخمر كيك يا خميرمايه‌ي نانوايي استفاده كنيد كه هر قاشق چاي‌خوري از آن، تقريبا معادل دو گرم است.
    با احترام.

     
  • At ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ ساعت ۰:۵۹, Anonymous مهیار said…

    بادرود بر ساقی عزیز باده سراواستادگرامی ساقی خمار،سال نومبارک:
    پیش ازهرچیز ازرهنمودهای شما در تهیه شراب سپاسگذارم که شرابی بس عالی تهیه شد؛به سلامتی شما:)
    امروز88.1.20با پیروی موبه موازروش ساخت ابجواز ماءالشعیر شما،اقدام به تهیه24لیتر ابجو کردم وقفل هوا هم روی دبه ها نصب کردم.
    حال2پرسش:
    1.من از قرصهای مخمری که در همان صفحه تهیه ابجو از ماءالشعیر یعنی اینجا
    http://meysara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_6787.htmlمعرفی و تاکید داشتید،استفاده کردم.در مطالب بالادنبال پاسخی برای پرسش 2 میگشتم که نکته ای را دریافتم که امیدوارم غلط باشد:قرصی که هنگام فعال سازی کف نکند به درد نمیخورد!که مخمر من هم کف نکرد.حال چه کنم که ابجو ازدست نرود؟
    2.بعداز ابسنجی وشیرینی زنی مجددا نیازی به افزودن مخمر هست؟
    به داد برسید...
    باسپاس مهیار

     
  • At ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۲۳, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 81:

    دوست عزيز مه‌يار:
    پيش از هر چيز، از لطف شما تشكر مي‌كنم، سال نو را به شما تبريك مي‌گويم و براي‌تان آرزوي سلامت و شادابي دارم.
    اما بعد.... مخمري كه فعال نشود (كف نكند) به‌درد نمي‌خورد. مي‌توانيد دوباره مخمر تازه تهيه و اضافه كنيد. اشكالي ايجاد نمي‌كند. ضمنا مايلم نكته‌اي را اضافه كنم و آن اين‌كه اگر مايل به داشتن درصد الكل بيش‌تري در آب‌جوي‌تان هستيد، مي‌توانيد شكر را بيش‌تر از مقداري كه در دستورالعمل آمده (150 گرم بازاي 7.5 ليتر) استفاده كنيد. سقف مقدار مصرف، يك كيلو شكر در 8 ليتر ماءالشعير است و گفتني است مقدار مخمر هم مي‌بايد به تناسب افزايش مقدار شكر افزايش يابد.
    از آن‌جا كه امروز دومين روز تخمير است، مي‌توانيد (با رعايت دقيق نكات بهداشتي) مخمر (و شكر) جديد را اضافه كنيد.
    با احترام.

     
  • At ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ ساعت ۲۰:۰۲, Anonymous مهیار said…

    با درود و سپاس؛ نسبت به کارگیری شکر و مخمر چیست؟

     
  • At ۲۲ فروردین ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۰۴, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 81:

    دوت عزيز مه‌يار:
    در حالت كلي نسبت بين اين‌دو، در هر ماده‌ي تخميري‌اي به تجربه به‌دست مي‌آيد؛ اما در مثال آبجويي كه از ماءالشعير تهيه مي‌كنيد، شكر را هر چند برابر كرديد، مخمر را هم همان برابر كنيد.
    با احترام.

     
  • At ۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۲۶, Anonymous payam said…

    سلام دوست عزیز

    سوال 1 : آیا شیشه کردن آبجو در شیشه نوشابه های پلاستیکی خانواده که تو بازار هست و اگر در آن را خوب با پلاستیک سفت کنیم هوا وارد آن میشه و روی رنگ و تام آن تاثیر داره؟

    سوال 2: رو تجربه شما برای 8 لیتر آبجو با ماءالشعير ,برای گیرائی خوب و اینکه حال بده چه قدر شکر لازم هست؟

     
  • At ۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۲۰:۲۵, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 82:

    دوست عزيز پيام:
    الف) استفاده از بطري‌هاي پلاستيكي يك ليتري مخصوص ماءالشعير (يا مخصوص هر نوع نوشابه‌ي گازدار ديگر)، در كيفيت آب‌جوي نهايي تاثيري ندارد.
    ب) سقف شكر مصرفي براي 8 ليتر ماءالشعير (كه به‌قول شما گيرايي خوبي داشته باشد و حال بدهد)، يك كيلوگرم است.
    با احترام.

     
  • At ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱:۲۴, Anonymous payam said…

    سلام دوست عزیزم

    لطفا راهنمایی کامل بفرماید که برای دادن رنگ های زیبا مثل طلایی یا گندمی به آبجو از چه ترفندهایی میشود استفاده کرد

    سوال 2: حتی برای طعم از چه ترفندهایی میشود استفاده کرد, , منظورم طعم های خوشمزه و متفاوت

    با سپاس

     
  • At ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۲۵, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 82:

    دوست عزيز پيام:
    متاسفانه اجابت درخواست شما براي بنده شدني نيست. نه براي من، كه اساسا كسي نمي‌تواند به اين راحتي‌ها هم‌چه كاري انجام دهد. فقط ليست كردن نام انواع آب‌جوهاي مختلفي كه در جهان توليد مي‌شود، يك كتاب ضخيم را پرمي‌كند.
    اما به‌عنوان توضيح سردستي و يك راه‌نمايي كلي بايد بگويم هر تغييري (ولو كم‌ترين) در مقدار، نسبت، زمان، فرايند، پيش فرآوري، شرايط دمايي و محيطي به‌كار رفتني در توليد آب‌جو (و اساسا هر نوع مشروب ديگر) به يك محصول متفاوت منجر مي‌شود. دايره‌ي تفاوت‌ها مي‌تواند از كم (جوري كه فقط ذائقه‌هاي لطيف و كارآزموده تشخيص بدهد) تا فاحش تغيير كند.
    هر كس، بسته به ذوق، سليقه و ذائقه‌اش مي‌تواند تركيب دل‌بخواهي از تغييرات را به كار ببندد، اما اصل اول در اين‌كار، اين است كه شما به اندازه‌ي كافي در اصل قضيه‌ي تخمير تبحر پيداكرده باشيد، سپس، در دراز مدت و با سعي‌وخطا (نه يك‌شبه) تركيب مختص خودتان را پيدا كنيد.
    با احترام.

     
  • At ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۲۱:۲۴, Anonymous payam said…

    درود با ساقی‌ عزیز

    یه سوال در مورد استفاده رازک در تهیه آبجو با ما الشعیر ،،این گیاه به طعم کمک می‌کنه با چیز دیگه،،در کلّ چه خاصیتی داره؟

    با سپاس

     
  • At ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۲۰, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 83:

    دوست عزيز پيام:
    دليل مصرف رازك، طعم تلخي است كه به آب‌جو اضافه مي‌كند و عموما آن‌را مي‌پسندند.
    با احترام.

     
  • At ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۴۸, Anonymous ناشناس said…

    سلام مي خواستم ببينم براي تهييه آبجو خانگي با ماءالشعير رازك را بايد به صورت خشك مورد استفاده قرار داد يا بايد جوشاند .باتشكر

     
  • At ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۲۰:۱۰, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 85:

    دوست عزيز ناشناس:
    براي استفاده از رازك در آب‌جو، بايد ابتدا مقدار مناسب آن‌را در كيسه‌هاي تي‌بگ (چاي كيسه‌اي) بريزيد (طبعا چاي را بايد دور بريزيد). پس از بستن دوباره‌ي سر كيسه‌ي چاي، آن‌را روي بخار آب كتري ضدعفوني كنيد و بعد وارد آب‌جو كنيد، جوري كه نخش بيرون باشد تا هر يكي‌دو روز، بتوانيد نخش را كمي جابه‌جا كنيد تا كيسه توي آب‌جو تكاني بخورد و طعم و رايحه‌اش را پخش كند.
    با احترام.

     
  • At ۵ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۵۵, Anonymous امیر خان - کوچیک شما said…

    سلام خسته نباشید
    با عرض پوزش به دلیل مزاحمت .
    سوالی داشتم ، مزاحم شدم تا شاید لطفی کنید و کمکم کنید ....
    راستش طرز تهیه آب جو از مأالشعیر را می خواستم ؟؟؟
    خیلی وقته پیگیرشم . اگه ممکنه رتهنمایی کنید .

     
  • At ۵ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۰۱, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 86:

    دوست عزيز امير خان:
    ممنونم از محبت شما.
    دستورالعمل تهيه‌ي آب‌جو از ماءالشعير را مي‌توانيد در لينك زير پيدا كنيد:
    http://meysara2.blogspot.com/2007/12/blog-post_05.html
    البته اگر ساكن ايران باشيد، براي استفاده از آن بايد از فيل‍/ترشكن استفاده كنيد.
    اضافه مي‌كنم كه اگر بخواهيد آب‌جوي شما درصد الكل بيش‌تري داشته باشد، مي‌توانيد دستورالعمل لينك بالا را به‌صورت زير تغيير بدهيد:
    هر 8 ليتر ماءالشعير اوليه+1 كيلو شكر در 5 روز تخمير اوليه (بند 6 لينك بالا) و 12 روز تخمير ثانويه (بند 8 لينك بالا). مقدار مخمر و رازك (دل‌خواه) تغييري نمي‌كند.
    با احترام.

     
  • At ۷ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۴۴, Anonymous محمد جواد said…

    با سلام خدمت شما

    بنده براي تهيه مالت سبز از يكي از شهرستانها مقدار كمي جو براي شروع خريدم و طبق دستور شما آنرا سبز كردم كه تعداد زياد و بلند ريشه ها نمايان شد و تا روز چهارم جوانه ها كه از ريشه كلفت تر هستند مقدار كمي رشد داشتند و بنده تا روز ششم صبر كردم كه باز هم جوانه هاا بسيار كوتاه بودند يعني به 3 چهارم طول دانه نرسيده بودند اما شيريني را ميشد با خوردن دانه ها احساس كرد و بعد از يك روز ديگر دانه هاا كپك زد.
    حال ميخواستم بدانم آيا ايراد ز جو مصرفي بوده يا خير؟

    باا تشكر فراوان

     
  • At ۷ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۳۳, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 87:

    دوست عزيز محمد جواد:
    متاسفانه يكي از سختي‌هاي آب‌جوسازي از جو در ايران همين مساله است. اصلا معلوم نيست جو، دوسر باشد؟ معلوم نيست جوي دو سر خوبي باشد؟ معلوم نيست آلوده نباشد و اين‌كه آيا شما همه‌ي امور مربوط به نظافت را درست و صحيح مراعات كرده‌ايد يا خير؟
    بگذريم! شايد اساسا به‌تر باشد به سراغ تهيه‌ي آبجو از ماءالشعير برويد كه هم زحمت كم‌تري دارد هم محصول خوبي به‌دست مي‌دهد؛ اما اگر اهل چالش هستيد و نمي‌خواهيد كوتاه بياييد، يك‌بار ديگر همين روال را طي كنيد و اين‌بار با دقت سعي در كنترل آلودگي كارتان كنيد. اگر موفق شديد كه هيچ؛ وگرنه ممكن است جوي شما اساسا آلوده باشد كه براي باكتري‌كشي آن بايد روالي را طي كنيد كه براي دانستن آن روال لازم است به من اي‌ميل بزنيد.
    با احترام.

     
  • At ۸ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰:۳۴, Anonymous محمد جواد said…

    با سلام

    ممنون از پاسختون بنده سعي كردم تمام نكات ر رعايت كنم.آيا جو بايد حتما دوسر باشد؟ضمنا براي درست كردن ابجو از ماالشعير نميتوانم ماالشعير خوبي پيدا كنم.

    با تشكر فراوان

     
  • At ۸ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۴۴, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 88:

    دوست عزيز محمد جواد:
    الف) جو حتما بايد دوسر باشد.
    ب) هر نوع ماءالشعير موجود در ايران كه طعم نداشته باشد (به بيان ديگر ساده باشد) قابل استفاده است.
    با احترام.

     
  • At ۳ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۵:۰۳, Anonymous کامیار said…

    سلام بر هوشیار ترین ساقی دنیا
    استاد عزیز ...
    من خیلی پیگیر مطالب مفید وبلاگ و نوشته های شما هستم
    در مورد آب جو و نحوه ساخت آن به نتایجی رسیده ام . سوالاتی برای من پیش آمده که امید دارم راهنمایی کنید..
    من فقط ماشعیر و دلستر رو آبجو میکنم و برایم مقدور نیست .. مالت و .. خودم تهیه کنم.. در مورد تخمیر ماعشعیر سوالاتی دارم که در پاسخ های دیگران ندیدم و در سایت هم پیدا نکردم..
    من تمام سایت شمارو پرینت گرفته ام و مثل یک کتاب جمع آوری کرده ام به امبد روزی که این کتاب ارزشمند با اسم واقعی خودتان منتشر شود..

     
  • At ۳ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۵:۰۸, Anonymous کامیار said…

    پیش از طرح پرسش هایم
    یاد آور شوم موادی که من استفاده میکنم به شرح زیر است :
    مخمر :
    مخمری که من سال هاست از آن استفاده میکنم و نتیجه خوبی میگیرم همان مخمر فرانسوی است که در کامنت بالا دوستی مشخصات آن را شرح داده اما شما آن را ندیده اید

    اسم مخمر safe-leveure هستش ساخت کشور فرانسه به شکل گلوله های ریزی هستش (یک مقدار کوچک تر از ارزن) بوی بد وخیلی تندی داره نوشته شده برای فعال سازی باید با آب 38 درجه سانتی گراد فعالش کرد در ضمن نسبتا زود فعال میشه و تو 15 دقیقه اول سریع روی ظرف فعال سازی مخمر پر کف حاصل از فعال شدن میشه. وزن مخمر رو روی قوطی 125 گرم نوشته ولی آدرس سایت سازنده نداره عکس یه پرستو بالای قوطی هستش و یه آشپز کارتونی که داره نون توی تنور میزاره و کلی نوشته به چند زبون. من جمله active dry yeast و پایین قوطی نوشتهS.I.Lesaffre 59703 marcq france

    ماشعیر :
    تازگيها انواع آبجو را با مواد شيميائی ضد تخمير آلوده کرده اند که دليل اصلی عدم موفقيت
    برخی از دوستان در تبديل ابجو همين امر ميباشد اما من از يک نوع ابجو استفاده کرده ام و شد
    يک نوع مائ الشعير قديمی شرکت بهنوش در بازار موجود است که من خودم امتحان کردم
    (اگر تا حالا آلودش نکرده باشن)
    جواب داده يک نوع دلستر هم هست با مارک دلستر بدون طعم (گندمی هم بهش ميگن)مال
    شرکت بهنوش باشه اونم امتحان کردم جواب ميده
    دلستر کلاسيک بهنوش همون شيشه ای های سابق که شيشه رو به فروشنده پس
    ميداديم هست ..
    که در حال حاضر به صورت بطری پلاستيکی يک ليتری بابرچسب مشکی و
    نوشته (دلستر کلاسيک) در بازار موجود است.
    همچنين از شرکت بهنوش ميتوانيد از دلستر های :
    بلک يا گلد و يا باواريا و دلستر های خارجی نيز استفاده میکنم

    شکر:
    شکر سفید بسته بندی شده .. با مهر استاندارد و تایید وزارت بهداشت

     
  • At ۳ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۵:۱۱, Anonymous kamyar said…

    سوالات من برای تهیه 10 لیتر آبجو :
    سوال 1:
    اگر مقدار شکر را 500 گرم بزنیم و مخمر را 2 قاشق نهار خوری ؟ فرق میکند با این که شکر 1 کیلو باشد و مخمر 1 قاشق مرابا خوری؟
    نسبت شکر به مخمر براای 10 لیتر دلستر بهنوش کلاسیک چند به چند باشد نتیجه بهتری میگیرم؟

    پیش از این من یک قاشق مربا خوری از این مخمر رو به یک صندوق 24 تایی ماشعیر بهنوش قدیمی میزدم و 600 گرم شکر و هنگام شیشیه کردن 2 عدد از مخمر + 1 قاشق مربا خوری شکر در هر شیشه میریختم و شیشیه ها را پر میکرم و تشتک میزدم . و نتیجه حرف نداشت
    اما عدد و رقمی که اینجا میبینم فرق میکنه..
    من با همچین مخمری چه قدر شکر واسه 10 لیتر نیاز دارم
    هر بطر بهنوش قدیمی 330 mml بود که صندوق 24 تایی میشد چیزی حدود : 8 لیتر
    حالا که من قرار است 2 لیتر اضافه کنم و با دستور شما پیش بروم ... چه کنم ؟

     
  • At ۳ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۵:۱۵, Anonymous کامیار said…

    سوال 2 :
    اگر ماشعیر و دلستر های انتخابی یک دست نباشد دچار مشکل خواهم شد؟
    فرض کنید من از بهنوش کلاسیک و لایت و بلک و گلد و همچنین ماشعیر خارچی که عکس سر اسب روش هست و ماشعیر بیت بدون طعم و ایستک ساده و .. با هم استفاده کنم به طعم جدید میرسم ؟
    دلستری که من استفاده میکنم : http://www.behnoushiran.com/fa_product_beer.htm
    این رو میشه با شرکت های دیگه میکس کرد؟

     
  • At ۳ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۵:۱۷, Anonymous کامیار said…

    سوال 3:
    اگر آب جو Heineken * هاينکن یاTuborg * توبورگ داشته باشم میتونم به آبجو خودم اضافه کنم به عنوان مخمر..
    یا طعم و رنگ دهنده؟
    اگر میشه این کار رو کرد باید روز اول این کار رو بکنم یا روز آخر؟
    اگر این آب جو خودش مخمر هست پس باید مخمر رو حذف کنم؟

     
  • At ۳ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۵:۱۸, Anonymous کامیار kamyar said…

    سوال 4:
    من مخمر رو همین جوری دو دلستر ها میریختم و هم میزدم و نتیجه میگرفتم.
    آیا نیاز هست قبل از اضافه کردن مخمر ... آن را شارژ و تحریک کرد ؟ تبق دستوری که روش نوشته با آب جوش؟

    ---------

    سوال 5:

    آبجو ای که به شیوه فوق ساخته میشه (Lager)لاگر هست ؟ یا (Ale)؟
    از اون جایی که رنگ (Ale)تیره تر است اگر از مدل دلستر بلک استفاده کنیم به (Ale) میرسیم و اگر از گلد استفاده کنیم به lager ؟؟

    ---------

    سوال 6:
    برای زیاد شدن الکل آبجو میشه از الکل طبی گنئم که خوراکی هست و من چند بار خوردم و خوب هم هست 96% هست چند قطره به آبجو اضافه کرد؟
    اگر میشه زمان اینن کار کی هست ؟

     
  • At ۳ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۵:۱۸, Anonymous kamyar said…

    سوال 7:
    من همیشه یک دبه 20 لیتری پلاستیکی داشته ام که این کار را انجام میدادم و در آن آبجو تهیه میکردم..
    طبق مقاله انتخاب بشکه که در سایت شما دیدم احتمالا این دبه به درد کار حرفه ای نمیخوره و باید یه بشکه دهن گشاد داشته باشم
    این اکان وجود نداره مه بشکه ای که پایین ان شیر داشته باشه تهیه کنم .. با بشکه های معمولی که در بازار هست کارم نمیشه؟
    درب بشکه رو از روز اول باید سفت ببندم؟ یا شل ببندم؟ یا باز بگذارم؟
    داستان هواگیری چیه؟
    برای من امکان تهیه سیفون و اینا وجود نداره .. راه ساده تری نیست؟
    ---------

     
  • At ۳ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۵:۱۹, Anonymous kamyar کامیار said…

    در آخر ضمن تشکر از شما استاد بزرگ (هرچند میدانم که تشکر گوشه ای از زحمات شما رو جبران نمیکنه)
    اکنون در حال تدوین یک جزوه برای تهیه آب جو هستم تا در اختیار پیر های خانواده که دسترسی به اینترنت ندارند قرار دهم..
    جزوه من که 90% آن را از سایت شما برداشته ام تقریبا کامل است..
    اما باید به آن عکس هایی ضافه شود و دستور عمل هایی که متعلق به شما نیست در اختیار شما گذاشته شود تا اطمینان کامل حاصل آید.. چراکه 6 ستور عمل ساخت آبجو در آن گنجانده شده که از دیگر دوستانی که چند سال است در شیراز مشغول آب جو کردن دلستر هستند گرفته و جمع آوری شده
    باشد که دید منتقدانه شما به آن دستورات موجب اصلاح عملکرد آنها . من و نسل های بعدی .. و حتی پیر های خانواده ما شود..
    دلیل علاقه من و خانواده ما به آب جو مشکل ارثی کلیه و سنگ کلیه است که با یاری شما بهبود میابیم..
    در ضمن من خیلی لاغر هستم در ادامه پاسخ های خود به من رژیم را منظور نفرمایید
    با تشکر
    کامیار.
    سوم - تیر ماه - 1389 خورشیدی
    شیراز

     
  • At ۳ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۶:۰۷, Anonymous kamyar said…

    http://www.lesaffre.com/en/yeast-bread-making/leading-brands/saf-levure.html

     
  • At ۳ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۶:۱۸, Anonymous ناشناس said…

    استاد عزیز
    به دلیل فیلترینگ
    من قادر به دانلود فایل اکسل جدول انتهورا نیستم
    سرور به من پاسخ میدهد:
    شما اجازه دانلود ندارید
    امکانش هست جدول را برای من ایمیل کنید؟
    من برای شما ایمل زده ام و ... مقداری عکس و PDF فرستاده ام
    لطفا اینباکس خود را چک کنید
    و سوالات من رو پاسخ بدین
    ممنون
    کامیار

     
  • At ۴ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۲:۱۶, Anonymous ناشناس said…

    سلام
    درود بیکران بر ساقی عزیز
    من دستور عمل یک مدل آبجو میخواهم که ویژگی های زیر رو داشته باشه :
    1.الکل خیلی زیاد(بالای 13%)
    2.طعم شیرین و ملایم
    3.کف کم یا مطعدل (مثل بازار)
    4.رنگ تیره ( در حد سیاه)
    5.ویژه و منحصر به فرد باشه
    6.سالم و مقوی و گیرا و چاق کننده باشه
    7.راخت بشه با ماءالشعير و بدون دستگاه هایی مثل سیفون و اینا درستش کرد
    من از دوستان کامیار هستم این سایت رو کامیار به من معرفی کرده از آشنایی با شما خوشحال شدم
    مواد مصرفی من با موادی که کامیار در سوالات خود نام برده یکی است.
    فقط من برای 12 لیتر میخواهم (دو شل دلستر 1 لیتری ساده)
    در ضمن شنیده ام ماءالشعير های بیت مواد ضد تخمیر دارن ؟
    خیلی از سوالات من رو کامیار هم مطرح کرده ممنون میشم به ما شیرازی ها هم پاسخ گو باشین

     
  • At ۴ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۳:۰۳, Anonymous kamyar said…

    سلام مجدد
    هرچند هنوز ساقی فرصت نکرده جواب سوالات من رو بده
    و من بی صبرانه منتظر هستم ...
    اما گفتم شاید برای برخی از دوستان جالب باشد :
    من 50 % از کتاب های زیر رو به صورت PDF و به زبان انگلیسی دارم
    http://www.google.com/search?tbs=bks:1&tbo=p&q=beer&num=100
    هرکس هرکتابی میخواهد به من e-mail بزند تا من به صورت رایگان لینک دانلود را در اخطیارش قرار دهم
    باشد که بعد از مطالعه کتاب را ترجمه کنید و در اخطیار ساقی قرار دهید تا در سایت قرار دهد و .. همه گان از ترجمه فارسی آن استفاده کنند
    به جر کتاب های لیست گوگل ..
    هر کتاب دیگه ای در هر زمینه از هنر - علم و صنعت مشروب سازی نیاز دارین به من E-mail بزنید
    با احترام
    کامیار

     
  • At ۴ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۱۱, Anonymous korosh said…

    سلام ساقی‌ عزیزم

    دوست من اقدام به تهیه آبجو کرده و مراحل کارو ما طبقه دستور این سایت انجام دادیم اما ابتدای کار برای فال کردن مخمر،،ما از قرص در بازه آبجو که از عطاری تهیه کردیم استفاده کردیم و وقتی‌ که با مقداری شکار در لیوان حل کردیم،،مقداری بو خارج شد بعد نیم ساعت اما کفی‌ نکرد که حس کنیم فعال شده و بعد دوست من آن را درون مالت مایه ریخت و الان ۲۴ سات میگذره و تغییری تو مایه نمی‌بینیم؟

    لطفا کجای کار ایراد داره و ما از حالا به بعد باید چه کار کنیم؟


    با سپاس فراوان

     
  • At ۵ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۵۶, Blogger Unknown said…

    با عرض سلام و خسته نباشید

    بنده از عطاری ۵ گرم قرص مخمر جوع تهیه کردم اما سر باز و فله ای نه بسته بندی و آن را برای فعال کردن با نصف لیوان اب مخلوط کردم اما متأسفانه شکر به اون نزدم و بعد نیم ساعت این مخمر فعال نشد،،آیا ایراد از اون شکری هست که نریختم یا اینکه قرص سر باز نباید استفاده می‌کردم؟

    حالا من همون مخمر که فعال نشد رو درون مایه مالت ریختم و الان بعد ۲ روز اتفاق خاصی‌ ندیدم در مایه مالت،،حالا به نظر شما باید مخمر کیک تهیه کنم،،فعال کنم و درون مایه مالت بریزم،،درسته؟


    با سپاس فراوان

     
  • At ۵ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۲۲, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 89:

    دوست عزيز كاميار:
    پيش از جواب دادن به پاسخ‌هاي شما مايلم اول از تاخيري كه در پاسخ‌دهي داشتم عذرخواهي كنم كه به‌دليلي چند روز اخير، سرم سخت مشغول بوده است. ديگر اين‌كه از بذل توجه و دقت نظر شما بسيار خوش‌حال شدم و از اين بابت به شما تبريك مي‌گويم و سوم اين‌كه از محبت‌هاي‌تان به خودم ممنونم. برويم سوال پاسخ‌ها:
    الف) سوال 1: در دستورالعمل آمده است براي هر (نهايتا) 7.5 ليتر ماءالشعير، 5 گرم مخمر و 150 گرم شكر استفاده كنيد. تجربه‌ي دوستانم نشان داده است كه مي‌توانيد براي هر 8 ليتر ماءالشعير، تا سقف يك كيلوگرم شكر اضافه كنيد. مخمرتان را نيازي نيست كه بيش‌تر كنيد زيرا 5 گرم مخمر توانايي تخمير 1 كيلو شكر را دارد (براي 10 ليتر، مي‌توانيد مقادير "مخمر و شكر" را به نسبت افزايش دهيد). در اين شرايط، تخمير اوليه 5 روز طول مي‌كشد. بعد ماءالشعيرها را سيفون كنيد و بگذاريد طي 12 روز تخمير ثانويه (ته‌نشيني و رازك‌زني) انجام شود. سپس ماءالشعيرهاي را سيفون كنيد و بازاي هر ليتر آب‌جوي آماده شده تا سقف 60 گرم شكر اضافه كرده، حل و بطري كنيد. در دماي محيط، اين مقدار شكر طي تقريبا يك ماه تخمير شده، آب‌جوي شما گازدار خواهد شد.
    در اين دستورالعمل، قدرت مخمر لحاظ نشده، به اين معنا كه اگر مخمرتان قوي باشد 5 و 12 روز مي‌تواند كم‌تر باشد (هرچند به‌تر است بگذاريد اين زمان به‌صورت كامل طي‌شود) و اگر مخمرتان ضعيف باشد ممكن است بيش‌تر طول بكشد.
    ب) سوال 2: تركيب ماءالشعرهاي مختلف، در كليت كار تاثيري نمي‌گذارد، فقط طعم محصول نهايي را به‌صورت تركيبي از طعم‌هاي مواد مختلف اوليه تغيير مي‌دهد.
    پ) سوال 3: عبارتي در سوال شما هست كه اميدوارم نشان‌دهنده‌ي اشتباهي از شما نباشد. هيچ آب‌جويي خودش مخمر نيست. مخمر شكر را طي يك فرايند تخميري به الكل تبديل مي‌كند. در كارخانجات، معمولا بعد از اين‌كه تخمير تمام شد، مخمر موجود در محصول را با روش‌هايي از بين مي‌برند تا با ادامه دادن به كارش، كيفيت محصول صنعتي توليدي كارخانه را تغيير ندهد. بنابراين، شما نمي‌توانيد از اين آب‌جو به‌عنوان مخمر استفاده كنيد. اما اگر طعم يك‌آبجوي الكلي بخصوص را دوست داشته باشيد، مي‌توانيد موقع سرو آب‌جو، آن‌را با آب‌جوي خودتان تركيب كنيد. در اين‌صورت، درصد الكل آب‌جوي شما، چيزي بين درصد الكل دو آب‌جوي قاطي‌شده است.
    ت) سوال 4: فعال كردن مخمر حسني دارد كه ارزشش را دارد. در بعضي مخمرها (مثل مخمر نان و كيك) جوش شيرين وجود دارد كه در تخمير الكلي تاثير منفي دارد. فعال كردن مخمر باعث مي‌شود تا جوش شيرين (احتمالي) موجود در مخمر، پيش از وارد ماءالشعير شدن، در آب ("گرم و نه جوش") حل‌شود و به گاز كربنيك تبديل شده، خارج شود. بنابراين، فعال كردن مخمر، به‌عنوان يك روش مفيد و پييش‌گيرانه توصيه مي‌شود؛ اما بدون اين‌كار، آسمان به زمين نمي‌آيد.
    ث) سوال 5: آب‌جوي شما چيزي بين لاگر و آيل است. اگر به آن رازك اضافه كنيد، بيش‌تر به لاگر نزديك مي‌شود؛ وگرنه بيش‌تر به آيل نزديك است.
    ج) سوال 6: هرچند اضافه كردن الكل طبي كار خيلي خوبي نيست، اما اگر مصر هستيد، وقت اين‌كار، موقع سرو مشروب است؛ نه زودتر.
    چ) سوال 7: براي هواگيري، كافي است روي دهانه‌ي بشكه‌تان پارچه‌اي بيندازيد و درپوشش را رويش (به‌صورت شل) بگذاريد؛ تا هم هواي محيط نتواند وارد شود و هم گاز داخل خارج شود. اين وضعيت، كاملا جواب‌گوي كار شما خواهد بود به‌شرط ان‌كه نكات بهداشتي را (مثل برنگشتن بازدم نفس به داخل بشكه، وارد نشدن جريان هواي محيط به داخل آن و ...) را مراعات كنيد. ضمنا سيفون تهيه كردني نيست؛ كافيست يك شيلنگ (ترجيحا شفاف و روشن) را خوب بشوييد و يك‌سرش را داخل آب‌جو كنيد و سر ديگرش را (مثل خارج كردن بنزين از باك ماشين) بمكيد. مادام كه سر شيلنگِ توي بشكه به دُردهاي كف بشكه نرسد، جريان مايع شفاف، از طريق لوله به (ظرف) پاييني منتقل خواهد شد.
    درباره‌ي جزوه‌ي شما هم اجازه بدهيد كمي بررسي كنم (شايد كمي طول بكشد) و بعد پاسخ بدهم.
    با احترام.

     
  • At ۵ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۲۹, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 90:

    دوست عزيز ناشناس:
    الف) الكل بالاي 13 در آب‌جو كار سختي است؛ پيشنهاد مي‌كنم از دستورالعملي كه در بند الف پاسخ 89 نوشتم، استفاده كنيد كه حدود 10 درصد الكل خواهد داشت و طعمش شيرين و ملايم هست و كف‌دار.
    ب) براي رنگ سياه، مي‌بايد شكر مصرفي‌تان را كارامل كنيد كه روشش در آدرس زير آمده است:
    http://meysara2.blogspot.com/2007/12/blog-post_05.html
    پ) ساير خصوصيت‌هايي كه برشمرديد هم جزوش هست، ضمن اين‌كه من درباره‌ي ضد تخمير ماءاشعير بيت چيزي نشنيده‌ام.
    با احترام.

     
  • At ۵ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۳۹, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 91:

    دوست عزيز كوروش:
    اگر هنوز تخمير شروع نشده است، پيشنهاد مي‌كنم مخمر جديدي تهيه كرده، دوباره آن‌را فعال كرده اضافه‌اش كنيد.
    با احترام.

     
  • At ۵ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۳۹, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 92:

    دوست عزيز الكس:
    خيلي به‌تر است مخمرتان فله‌اي نباشد. پيشنهاد مي‌كنم مخمر بسته‌بندي تهيه كنيد، آن‌را با شكر و آب فعال كنيد و به آب‌جوتان اضافه كنيد. اگر براي تان تهيه‌ي مخمر بسته‌بندي شده ميسر نبود، (به ناچار) همين مخمر را در آب‌شكر فعال كرده به ماءالشعير اضافه كنيد و منتظر نتيجه بمانيد.
    با احترام.

     
  • At ۶ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۶:۲۴, Anonymous کامیار said…

    استاد من متوجه نوشته شما در پاسخ 89 بند الف نشدم:
    شما نوشته اید :
    در دستورالعمل آمده است براي هر (نهايتا) 7.5 ليتر ماءالشعير، 5 گرم مخمر و 150 گرم شكر استفاده كنيد
    من نفهمیدم :
    7.5 لیتر یعنی : هفت و نیم لیتر یا : هفت و دهم از هر یک لیتر
    چون چطوری میشه که :
    هفت و نیم لیتر فقط 150 گرم شکر نیاز داشته باشه اما با اضافه شدن فقط نیم لیتر دیگر ماءالشعير یک دفعه 850 گرم شکر اضافه نیاز داشته باشیم ؟
    چون در ادامه فرموده اید :
    تجربه‌ي دوستانم نشان داده است كه مي‌توانيد براي هر 8 ليتر ماءالشعير، تا سقف يك كيلوگرم شكر اضافه كنيد.
    اما مخمر ثابت است..
    میشه بگین اگر شکل مخمر من شبیه شکر باشه 5 گرم چند قاشق میشه و چه نوع قاشقی؟ ناهار خوری؟ سوپ خوری؟ مربا خوری؟ بستنی خوری؟ چا چای خوری؟
    چون من ترازو ندارم.. :(
    همچنین در همان پاسخ 89 بند الف سوال های دیگری هم داشتم :
    شما فرموده اید :
    بعد ماءالشعيرها را سيفون كنيد و بگذاريد طي 12 روز تخمير ثانويه (ته‌نشيني و رازك‌زني) انجام شود.
    چرا در این هنگام ماءالشعيرها باید سیفون شود؟
    چرا لرد و ته نشین شده ها و تفاله ها رو به این زودی باید از ماءالشعيرها جدا کرد؟ نمیشه فقط خنگام شیشیه کردن سیفون کرد؟
    و هم چنین رازک زنی باید بعد از اولین سیوفون زنی و قبل از دومین سیفون زنی انجام شود دیگه؟
    شما فرموده اید :
    و بازاي هر ليتر آب‌جوي آماده شده تا سقف 60 گرم شكر اضافه كرده، حل و بطري كنيد. در دماي محيط، اين مقدار شكر طي تقريبا يك ماه تخمير شده، آب‌جوي شما گازدار خواهد شد.
    اما من پیش از این هنگام شیشیه کردن 1 قاشق پر ناهار خوری شکر و 3 عدد مخمر کوچک به اندازه کمی بزرگتر دانه های شکر ( داخل هر بطری مینداختم بعد آب جو را داخل بطری ها سیفون میکردم) فرق دستور شما در چیست ؟

    آیا این امکان برای شما وجود دارد تا چند دستور مختلف با مقادیر مختلف ترکیب مخمر و شکر و ماءالشعير و .. در اختیار ما قرار دهید تا انواع متعددی از آب جو را تهیه کنیم؟

    آیا شکر و مخمری که من استفاده نیکنم مورد تایید شما است ؟ یا باید شکر تیره و و از انواع دیگر شکر استفاده کنم که در سایت انتهورا نام برده اید؟
    آیا برای 8 تا ده لیتر آبجو دبه 20 لیتری کوچک است با بزرگ است؟
    از همان ابتدا باید هواگیری کنم؟ یا روز های اول درب دبه رو مهکم ببندم ؟ برای اینکه کرک و پشم و زایده های پارچه وارد آبجو نشود از جوراب زنانه استفاده کنم بهتر نیست؟..؟ هر از گاهی درب بشکه را باز کنم تا گاز کاملا خارج شود ؟ و هوای تازه وارد شود؟ چون وقتی درب بشکه شل باشه و گاز خارج بشه گاز خارج شده جای اشغالی خودش رو به هوا میده ...؟ یا خلا؟
    آیا برای تهیه آبجو با ماشعیر نیاز به جدول انتهورا میباشد؟
    آیا نیاز به قفل هوا میباشد؟
    آیا نیاز به آب سنج دارم؟
    آیا بشکه پلاستیکی تو یک محیط تاریک بهتر از یک قرابه شیشه ای تو یه محیط روشن است؟
    دهانه بشکه تنگ باشد بهتر است یا گشاد باشد؟

     
  • At ۶ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۶:۴۴, Anonymous kamyar said…

    استاد عزیز
    با اینکه پاسخ خیلی از سوالات من رو قبلا در جای جای مختلف سایت داده اید..
    و با این که برخی از سوالات فوق تکراری است
    برای این که مواد اولیه و مقادیرشان و نوع آبجو ای که قرار است تهیه کنم متفاوت است... ترجیح دادم سوالات را دوباره تکرار کنم شاید دستوری که برای من تجویز میکنید متفاوت با دیگران باشد..
    این نکته مهم لاظم الذکر است که :
    به هیچ وجه بنده قصد نظر دادن ندارم و نداشته ام سوالات من فقط سوال هستند و اگر گاهی از تجربیات خود میگویم اصلا به معنی گرد خاک جلو استاد نیست بلکه پرش و تصحیح آن توسط استاد مد نظر بوده
    از شما متشکرم با علم به این که گوشه ای از زحمات بی مزد و منت شما جبران نخواهد شد..
    با احترام
    کامیار

     
  • At ۶ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۶:۵۷, Anonymous کامیار said…

    راست یا دروغ :
    سه تا سوال دارم از شایعاتی که شنیده ام دوست دارم بدونم راست هستن یا دروغ؟ یا شایعه؟
    1.دوستی میگفت : برای آبجو درست کردن با ماشعیر کافیست ماشعیر ها و ذلستر ها رو بجوشانی و به آنها شکر اظافه کنی مخمر هم لاظم نیست .. پس از مدتی میشود آبجو :دی
    --
    2.دوست دیگری میگفت : برای آبجو درست کردن با ماشعیر کافیست مقداری شکر به هر بطر اضافه کنی و در هر بطر 2 رشته ماکارونی بگذاری درب بطی را ببندی پس از 20 روز آب جو آماده است ؟ :دی
    ---
    پدرم میگفت :
    زمان شاه در مجله ای خوانده است که هیچ کارخانه آبجو سازی ای در دنیا وجود ندارد که در شرایط عادی موفق شود آبجو را بیش تر از 11 یا حد اکثر 12 % الکل دار کند
    و در ادامه مقاله نوشته بود که آبجو هایی که روی آنها نوشته شده 15 % الکل بدون شک مقادیر زیادی الکل به آنها اضافه شده ؟ :دی
    ---
    آیا میشود ماشعیر ها را جوشاند ؟
    آیا ماشعر ها نیاز به گرم شدن دارن؟
    آیا هنگام حل مخمر و شکر باید محکم هم زد تا گاز آن بپرد؟
    آیا ماکارونی نوعی مخمر است؟
    آیا درصد الکل آبجو من کمتر از 8 میشود ؟ :(

     
  • At ۶ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۱۵, Anonymous ناشناس said…

    سالار هستم
    3 روز پیش من با استفاده از ماالشعیر ابجو ریختم. از قفل هوا و خمره استفاده کردم. الان هیچ کفی روی مایع نیست این طبیعی یا ابجو خراب شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟

     
  • At ۶ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۲۰:۰۴, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 93:

    دوست عزيز كاميار:
    متاسفانه براي من مقدور نيست پاسخ همه‌ي سوالات شما را بدهم. زيرا بعضي از سوالات شما با يكي دو بار تجربه كردنِ خودتان پاسخ داده مي‌شود و پاسخ بعضي ديگر در جاهاي مختلف ديگري داده شده است و پاسخ‌دهي بيش‌تر آن در اين‌جا تكرار مكررات خواهد بود. به شما پيشنهاد مي‌كنم مقاله‌اي كه لينك داونلود آن در صفحه‌ي لينك زير آمده است را داونلود و مطالعه كنيد تا پاسخ بسياري از سوالات خودتان را بگيريد:
    http://badesara.blogspot.com/
    اما پاسخ ساير سوالات شما:
    الف) نسخه‌اي كه براي‌تان نوشتم، نسخه‌اي جديد است كه در آن درصد بالاتري از الكل به‌دست مي‌آيد و ربطي به 7.5 ليتر و 150 گرم شكر دستورالعمل قبلي ندارد. اگر توجه كنيد مي‌بينيد زمان‌هاي تخمير اوليه و ثانويه‌ي اين آب‌جو هم با آن‌چه در دستورالعمل تهيه‌ي آب‌جو از ماءالشعير (لينك زير) آمده است تفاوت دارد:
    http://meysara2.blogspot.com/2007/12/blog-post_05.html
    ب) معمولا هر قاشق چاي‌خوري مخمر، دو گرم وزن دارد.
    پ) مرحله‌ي رازك‌زني بايد در مرحله ي تخمير دوم (تخمير با آرامش) انجام شود.
    ت) روش‌هاي مختلفي براي آب‌جوسازي (حتا با ماءالشعير) وجود دارد كه به مدد تجربه و با صيقل سليقه و ذائقه‌ي آب‌جوسازان شكل گرفته و اصلاح شده است. حقير دربارةي صحت و سقم آن‌ها نمي‌تواند نظر بدهد چرا كه آن‌ها را امتحان نكرده است.
    با احترام.

     
  • At ۶ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۲۰:۰۸, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 94:

    دوست عزيز سالار:
    ممكن است سرعت تخمير آب‌جوي شما كند باشد و بنابرين هرچند تخمير در حال انجام باشد، ولي به‌دليل سرعت پايين آن كف توليد نشود. همين‌طور ممكن است سرعت تخمير شما بالا بوده باشد و كف توليد شده بلافاصله تمام شده باشد.
    راه‌حل آن است كه آب‌جو را بچشيد. اگر شيريني‌اش از روز اولش كم‌تر شده، دارد تخميرش را طي مي‌كند. هم‌چنين مي‌توانيد ببينيد آيا حباب‌هاي گاز (كه نشانه‌ي فعاليت تخميري هستند) روي سطح مايع مي‌تركند يا نه. در غير اين‌صورت، يك‌جاي كار اشكال دارد.
    با احترام.

     
  • At ۷ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۲:۰۷, Anonymous کامیار said…

    استاد من موفق نشدم مقاله ای که در پاسخ 93 گفتین رو دانلود کنم .. چون :
    من فی *تر ش*کن ندارم و ... فکر کنم لینک هم مرده باشه
    امکان داره واسه من E-mail کنید ؟
    kamyar.bb@gmail.com
    دو سوال دیگه هم دارم :
    1.اگر ماشعیر ها در یخچال نگهداری شوند مشکلی پیش میاد؟
    2.در حین تخمیر نیاز به هم زدن هست؟

     
  • At ۷ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۰۷, Anonymous کامیار said…

    استاد عزیز من موفق به دانلود مقاله ای که فرموده بودید شدم
    نیازی به ایمیل مجدد نیست پیشاپیش ممنونم
    اما پس از مطالعه دقیق مقاله از آنجایی که مقاله در باره شراب نوشته شده (نه آب جو) ذهنم با سوالاتی جدید مواجه شد ... :
    1.آیا تمام مواردی که آنجا نوشته شده در مورد آبجو هم صادق است؟
    2.آیا همانگونه که درمقاله و مورد شراب نوشته بود (آب جو را هم باید هم زد )
    3.آیا همانگونه که درمقاله و مورد شراب نوشته بود (آیا نوع شکر انتخابی در آبجو ممکن است خطرناک باشد؟)
    4.آیا همانگونه که درمقاله و مورد شراب نوشته بود (احتمال سمی شدن آبجو وجود دارد؟)
    5.آیا همانگونه که درمقاله و مورد شراب نوشته بود در مورد آب جو هم (در هر دو مرحله‌ی اول و دوم تخمیر، استفاده از قفل هوا ضروری‌ست.) ؟ در پاسخ شماره فرموده اید : براي هواگيري، كافي است روي دهانه‌ي بشكه‌تان پارچه‌اي بيندازيد و درپوشش را رويش (به‌صورت شل) بگذاريد؛ تا هم هواي محيط نتواند وارد شود و هم گاز داخل خارج شود... این عمل چگونه ممکن است ؟
    زیرا در هیچ جای سایت همچنین مقاله مورد استفاده اندازه دهادنه بشکه چه قدر باشد را ندیدم 2 عکس در سایت دیدم که یکی تخمیر را نشان میدهد و 2 عدد شیشه با دهانه خیلی تنگ است و آن یکی بشکه تخمیر اول و دوم را نشان میدهد که دهانه بشکه مانند سطل زباله است.. از کدام یکی اید استفاده کرد؟ نور به داخل بشکه بیاید مشکل پیش می آید؟ برای 10 لیتر آبجو بشکه چند لیتری نیاز است؟ توضیحی که در مقاله آمده مثالی برای شراب شیراز است آیا در مورد آبجو هم همین گونه است و .. در تخمیر دوم نیاز به خالی بودن مقداری بشکه نیست؟

     
  • At ۷ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۱۰, Anonymous kamyar said…

    از این همه سوالاتی که بدون شک برای شما بچه گانه و پاسخ آن ها بدیهی و تکراریست پوزش میطلبم
    با احترام کامیار

     
  • At ۷ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۷:۳۶, Anonymous علی said…

    با سلام خدمت استاد بزرگم انتهورا
    من یک دبه آبجو درست کردم که 17%الکل داره بعد سه دفعه صاف کردم وخوب زللال شده اما وقتی شیشه میزنم وهر چی شکر میزنم گاز دار نمیشه علت چی دوست دارم ومرسی از سایت خوبت ....علی

     
  • At ۷ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۲۱:۳۸, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 95:

    دوست عزيز كاميار:
    الف) نگهداري ماءالشعيرهاي در حال تخمير در يخچال، به‌دليل تاثير منفي كاهش دما بر تخمير توصيه نمي‌شود.
    ب) تخميري كه بدون پوست و حبه و ... بوده، فقط با مايع هم‌راه است نياز زيادي به هم‌زدن ندارد؛ درباره‌ي آب‌جو اصلا نبايد هم زد تا ته‌نشيني حاصل شود.
    پ) اصول تخمير در شراب و آب‌جو يك‌سان است و تفاوت آن‌ها فقط در جزييات كم اهميت است. مثل عدم نياز تخمير آب‌جو به قفل هوا (اندازه‌ي دهانه‌ي بشكه اهميت ندارد) و نياز حتمي قفل هوا در شراب.
    ت) حجم بشكه اهميت زيادي ندارد ولي در هر حال نبايد از دوبرابر حجم مايع تخميري بيش‌تر باشد؛ مگر آن‌كه دستورالعمل تصريح كرده باشد.
    ث) پيشنهاد مي‌كنم لينك زير را نيز مطالعه بفرماييد:
    http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_9909.html
    با احترام.

     
  • At ۷ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۲۱:۴۴, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 96:

    دوست عزيز علي:
    هرچند عدد الكل 17% كمي غلوآميز به‌نظر مي‌رسد، اما براي رفع مشكل گازدار نشدن، اگر احتمالات بديهي‌اي مثل نشتي گاز از درب بطري را درنظر نگيريم، به نظرم مشكل در كم‌زور شدن مخمر است. در واقع طولاني شدن تخمير (براي زلال شدن) با تمام شدن عمر مخمر هم‌راه مي‌شود. پيشنهاد مي‌كنم هنگام شكرزني براي گازدارشدن (موقع شيشه كردن) به اندازه‌ي نوك قاشق چاي‌خوري مخمر هم به هر شيشه اضافه كنيد. يا اين‌كه از مدت زمان صبر براي زلال شدن كم كنيد تا مخمر باقي مانده در آبجو تخمير گازدارشدن را انجام بدهد. البته در هر دوي اين حالات، زلالي كم‌تر مي‌شود.
    با احترام.

     
  • At ۷ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۲۱:۵۹, Anonymous کامیار said…

    پس ماءالشعيرهاي که پیش از مصرف در یخچال بوده اند و در فروشگاه در چخچال نگداری میشده اند حتی اگر جند روز بیرون از یخچال نکهداری شوند و بعد و پس از گرم شدن مجدد درب آنها باز شود و شزوع به کار شود هم به درد نمی خورد؟

     
  • At ۷ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۲۲:۰۰, Anonymous kamyar said…

    من ترجیح میدهم پیش از شروع به آبجو انداختن مقدمات کار و ... نحوه دقیق کاری که قرار است انجام دهم رو برای شما شرح دهم .. تا اگر جایی از آن اشتباه است تصحیح شود اگر مرحله ای زیادی است لطف کرده و من را از انجام آن منع کنید.. و اگر مرحله ای را فراموش کرده ام یا از قلم انداخته ام محبت کنید آن را یاد آوری و گوش زد کنید.. و در آخر اگر نکته ای باقی میماند من را مرهون راهنمایی خود قرار دهید..
    در اینجا ازنام بردن موادی که قرار است از آنها به عنوان مواد لازم استفاده کنم صرف نظر میکنم چرا که آنها را به طور مفصل در کامنت بعد از پاسخ 88 نام اوری کرده ام ..
    شروع :
    درب شیشه های ماءالشعير را باز میکنم ..
    شیشه های ماءالشعير را در آب گرم قرار میدهم تا گرم شود (و نه داغ)
    8 لیتر از آنها را به آرامی (جوری که کف نکند) در ضرفی که قبلا ضد عفونی کرده ام میریزم.
    1لیتر ماءالشعير دیگر را با 900 گرم شکری که کارامل کرده ام حل میکنم.
    1لیتر ماءالشعير باقیمانده را با 5 گرم مخمری که فعال کرده ام حل میکنم.
    تمام ماءالشعير ها را با هم مخلوط کرده و به آرامی هم میزنم و در بشکه تخمیر (که قبلا ضد عفونی کرده ام) میریزم.
    هر روز درب بشکه را که شل بسته شده کمی باز و بسته میکنم و بشکه را تکان میدهم تا لرد ته نشین شده تحریک شود تا گاز خارج شود.
    بعد از 5 روز ماءالشعير را سیفون میکنم و لرد باقیمانده را دور میریزم و پس از حدود 9 روز رازک زنی میکنم و 4 روز دیگر صبر میکنم .
    بعد ماءالشعير ها (آبجوی آماده شده را) به وصیله سیفون کردن شیشه میکنم..
    به هر شیشه 1لیتری (که تغریبا تا وسط پر شده) 1 قاشق ناهار خوری شکر و 3 عدد از (دانه های مخمر) که کمی بزرگتر از دانه های شکر هستند اضافه میکنم..
    در دماي محيط، اين مقدار شكر طي تقريبا يك ماه تخمير میشود. و سپس آماده سرو است؟

    لطفا اگر مقادیر بالا رو اشتباه متوجه شده ام برای 10 لیتر .. اصلاح کنید تا مشکلی پیش نیاد
    بعد از اولین روز به جای استفاده ار قلم و کاغذ یادداشت از همین وبلاگ برای ثبت .. دقیق حوادث احتمالی و شرح لحظه یه لحظه کار تا 40 روز استفاده میکنم .. تا خدایی ناکرده اگر مشکلی پیش آمد به کمک شما حل شود . و اگر همه چیز به خوبی پیشرفت شما و دوستان در جریان روند کار باشید.. باز هم از همه چیز و امکانی که در اختیار من برای بیان این موضوع قرار گرفته کمال تشکر رو دارم
    با احترام کامیار

     
  • At ۸ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۲۱:۴۴, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 97:

    دوست عزيز كاميار:
    متاسفانه براي من امكان ندارد همه‌ي جزييات همه‌ي دستورالعمل‌هاي وبلاگ را يك‌بار ديگر براي همه‌ي دوستان بازگو كنم. اول به اين دليل كه اين‌كار از عهده‌ي من خارج است و دوم به اين خاطر كه انتظار مي‌رود دوستان خودشان به چم‌وخم كار وارد شوند. مثلا انتظار مي‌رود دوستاني كه در وبلاگ درباره‌ي تاثير دما بر تخمير خوانده‌اند بتوانند بفهمند كه ماءالشعير يخچالي به اين خاطر مناسب نيست كه دماي تخمير آن كم خواهد بود و اگر ماءالشعير را پيش از شروع تخمير به درجه‌ي حرارت مناسب برسانيم، مشكل حل مي‌شود.
    به هر حال، اين‌بار استثنائا جزييات كار را با هم مرور مي‌كنيم تا دفعه‌ي بعد خودتان از پس كار بربياييد و اگر مشكلي پيش آمد كه از مندرجات وبلاگ خارج بود، من در خدمت باشم. ضمن اين‌كه انجام ندادن اصلاحاتي كه خواهد آمد آبجوي شما را فاسد نمي‌كند؛ بلكه كيفيت آن‌را پايين مي‌آورد كه شما با فهميدن آن‌ها (از طريق سعي و خطا) در نوبت‌هاي بعد رفع‌شان خواهيد كرد:
    الف) مقدار يك كيلو شكر در 8 ليتر ماءالشعير، برابر 1.250 كيلو در 10 ليتر ماءالشعير است نه 900 گرم.
    ب) بشكه را نبايد هر روز تكان بدهيد. در واقع با تكان دادن نمي‌گذاريد درد آن ته‌نشين شود. پس از شروع تخمير، تا پايان شيشه‌زني بشكه حتي‌المقدور نبايد تكان بخورد
    پ) بعد از سيفون 5 روز اول، رازك در ابتداي 12 روز بعدي اضافه مي‌شود؛ نه پس از حدود 9 روز بعد از آن.
    ت) موقع شيشه كردن، ابتدا حجم كل محصول به‌دست آمده را (با اندازه‌گيري مساحت كف بشكه ضرب‌در ارتفاع آن) معلوم مي‌كنيم و بعد به ازاي هر ليتر از محصول، تاسقف 60 گرم شكر حل كرده، بدون اضافه كردن مخمر شيشه مي‌كنيم. مخمر باقي‌مانده در آب‌جو كفاف تخمير شكر شيشه‌زني را مي‌كند.
    شايد قدري مشكل باشد ولي بايد سري هم به لينك زير بزنيد:
    http://meysara2.blogspot.com/2007/12/blog-post_05.html
    با احترام.

     
  • At ۲۵ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۱۴, Blogger Unknown said…

    سلام

    آیا از مخمر آبجو میشود برای شراب استفاده کرد و به نظر شما مخمر آبجو بهتره یا کیک؟

     
  • At ۲۵ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۰۴, Blogger Unknown said…

    سلام

    1.در بشکه ۲۵ لیتری من از اینست که خیلی‌ خوب کیپ می‌شه و بزرگ نه باریک،و پیچی‌ نیست که اونو چند روز اول تخمیر شل ببندم،یا کیپ می‌شه یا نه،آیا بهتره که همون اول قفل هوا بذارم یا اینکه در را فقط روی بشکه قرار بدهم؟

    2. من قصد دارم تو یه بشکه ۲۵ لیتری ۱۵ لیتر آبجو بندازم،،آیا این حجم استاندارد هست؟

    3.اون مقاله که لینک آن را گذاشتید فقط در مورد شراب نه دستور ساخت آبجو با حد اکثر الکل،،درسته؟


    4.آیا برای ۱۵ لیتر آبجو نیز به حد اکثر ۲ کیلو شکر است؟

    5.عرق کاسنی یا زیره ،بو به آبجو میدهد یا مزه؟

     
  • At ۲۵ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۵۳, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 98:

    دوست عزيز الكس:
    الف) براي شراب، مخمر كيك به‌تر از مخمر آب‌جو است.
    ب) مهم اين است كه جوري بشكه را از محيط بيرون ايزوله كنيد كه آلودگي‌هاي محيط وارد آن نشوند. حال اگر مي‌توانيد با در بشكه‌ي فعلي اين‌كار را انجام دهيد، چه به‌تر، نشد، قفل هوا و بستن در بشكه.
    پ) حجم بشكه‌ي شما هرچند كمي زياد است، اما با لحاظ كردن موارد بهداشتي، مشكلي نيست.
    ت) منظور شما را از "آن مقاله‌اي كه گذاشتم" نفهميدم.
    ث) براي 15 ليتر، 1.875 كيلو شكر ماكزيمم است‌ (1 كيلو براي هر 8 ليتر آب‌جو).
    ج) بو و مزه.
    با احترام.

     
  • At ۲۵ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۲۲:۵۴, Blogger Unknown said…

    سلام

    ممنون از راهنمایی‌ شما،،یه سوال فراموش کردم بپرسم اونم اینکه وقتی‌ حجم مایه ما زیاد بشه،،آیا مخمر هم باید زیاد بشه،،مثلا برای ۱۵ لیتر باید ۱۰ گرم استفاده بشه؟

     
  • At ۲۶ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۱۴, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 99:

    دوست عزيز الكس:
    بله. درست حساب كرديد.
    بااحترام.

     
  • At ۲۸ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۱۵, Blogger Unknown said…

    لام و عرض خسته نباشید


    ۱.من یه بشکه ۲۵ لیتری دارم و می‌خوام ۱۸،یا ۲۴ لیتر آبجو توی اون درست کنم،کدام حجم برای پشکهٔ ۲۵ لیتری مناسب تره؟

    ۲.برای ۲۴ لیتر مایه فکر کنم ۱۶ گرم مخمر نیاز،،درسته؟

    ۳.چه قدر رازک کافیه برای این حجم لطفا؟

    ۴.برای ۷.۵ لیتر باید یک لیوان عرق مثلا بیدمشک استفاده کنم پس آیا برای ۲۴ لیتر ۳ لیوان می‌شه؟

    ۵.ببخشید قیمت قفل هوا چنده الان حدودا؟

    ۶.من قصد دارم قفل هوای سادیی‌ که تو سایت گفت وصل کنم سوال من اینه که اولا از لوله باریک استفاده کنم یا پهن،،ثانیا این لوله رو مستقیم وارد بشکه کنم یا اینکه با واسطه لوله دیگه مثل لوله خودکار و ثالثاً چقدر لوله باید وارد دهان بشکه بشه،،چند سانتیمتر؟

    ۷.در پاسخ ۹۷ شما قسمت پ اینطور متوجه شدم که بعد ۵ روز سیفون بشه،،بعدش ۷ روز دیگه بمونه که بشه ۱۲ روز بعدش رازک زده بشه و ۵ روز دیگه بمونه،،درسته؟

     
  • At ۲۸ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۱۵, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 100:

    دوست عزيز الكس:
    الف) سوالات يك تا چهار شما تكراري هستند؛ به اين معنا كه مشابه‌ي آن‌ها را په شما پاسخ داده‌ام و به‌نظرم مي‌توانيد خودتان آن‌ها را معلوم كنيد.
    ب) جواب سوال 5 شما را نمي‌دانم.
    پ) پاسخ سوالات 6 شما در مقاله‌هاي تهيه‌ي قفل هوا آمده است.
    ت) پاسخ آخر را هم درست نخوانده‌ايد. رازك 12 روز در آبجو مي‌ماند، نه 5 روز.
    با احترام.

     
  • At ۳۰ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۳۵, Blogger Unknown said…

    سلام .چند غلط املائی داشتم که درست شد*


    آیا می‌شه برای دادن مثلا طعم سیب به ابجوی آماده،،از آب سیب که در سوپر مارکتها مثلا مارک بهنوش که بسته بندی هست استفاده کرد،،نحوه استفاده به این صورت که در مرحله تخمیر ثانویه،،مقداری آب سیب به آن اضافه کرد که هم طعم دار بشه و هم چون که رنگ آب سیب زرد و روشن،کمی‌ رنگ آبجو رو روشن تر می‌کنه،،آیا این کار درسته؟


    در مقاله شما اومده که برای ۷.۵ لیتر آبجو،،۴۱ گرم شکر موقع شیشه کردن استفاده بشه و به نسبت مساوی تقسیم بشه یعنی‌ هر شیشه ۵.۴ گرم به عبارتی هر شیشه یک لیتری ۲.۵ قاشق چای خوری شکر،،درسته؟

     
  • At ۳۰ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۵۸, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 101:

    دوست عزيز الكس:
    الف) درباره‌ي آب سيب نظري ندارم. اين مساله كاملا سليقه‌اي است و نظر هركس با كس ديگر فرق دارد. شخصا اين مساله را نمي‌پسندم و طعم آب‌جوي خالص را بيش‌تر مي‌پسندم؛ اما دليلي هم براي ممانعت ندارم. مي‌توانيد امتحان كنيد، شايد خوب شد.
    ب) درباره‌ي مقياس‌ها و نسبت‌ها، تا كنون چندين بار تبديل‌هاي مختلف، ماءالشعير، بشكه، شكر، رازك، مخمر و ... را پرسيده‌ايد. آيا اين محاسبه، چيزي جز يك طرفين وسطين ساده است كه نمي‌توانيد از محاسبه‌ي خود مطمئن باشيد؟ به هر حال، محاسبه‌تان درست است!
    با احترام.

     
  • At ۳۱ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۰:۲۰, Anonymous ناشناس said…

    سلام

    من یه بسته قرص مخمر آبجو بلژیکی که تو بازار موجوده گرفتم که ۵۰۰ عدد قرص داره و پلمپ بود و برای آزمایش ۴ عدد اونو که حدودا نمیدونم شاید2 گرم نشه در یک لیوان آب ولرم و 2 قاشق غذا خوری شکر هم زدم اما بده نیم ساعت اصلا کفی‌ نکرد،،دلیل اون آیا اینه که مخمر کمی‌ استفاده کردم یا اینکه قرص من مشکلی‌ داره؟


    ممنون

     
  • At ۳۱ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۰:۴۴, Anonymous ناشناس said…

    البته یک نکته ههم به سوال بالا اضافه کنم اونم اینکه من ۱۰ بار بیشتر هم نزدم،،یعنی‌ بعد هم زدن،دانه‌های ریز قرص در ته لیوان ته نشین شده بودن اما هیچ آثاری از کف کردن ندیدم بعد نیم ساعت،،آیا می‌تونه به خاطر خوب مخلوط نکردن باشه؟ و آب گرم تر باشه که به خوبی‌ مخلوط بشه یا اینکه حجم مخمر من که حدودا کمتر از 2 گرم بود،،مشکل کجاست؟

     
  • At ۱ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۷, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 102:

    دوست عزيز ناشناس:
    اول بايد قرص را با فشار پشت قاشق كاملا له و پودر كنيد، بعد آن‌را به آب يك ليوان در دماي محيط (با دو قاشق غذاخوري شكر حل شده) اضافه كنيد. مقدار مخمر هم بايد حداقل 4 گرم باشد تا كف آن بتواند كافي باشد. اگر بعد از نيم‌ساعت كف‌نكرد، مشكل از مخمر است.
    با احترام.

     
  • At ۱ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۱۹, Anonymous ناشناس said…

    سلام مجدد*اصلاح*

    ممنونم ز راهنمایی شما استاد عزیزم

    چیزی که برای من عجیب،این قرصها تو بسته بندی و زده بلژیکی هستش و من ۱۰ تای‌ اونو که هر قرص می‌شه نیم گرم و در مجموع می‌شه ۵ گرم و همین کاری که فرمودید انجام دادم اما نشد،،سوال من اینکه که استاد پس اینا چی‌ تو بازار به اسم مخمر ،،آیا اینا مخمر یا اینکه مکمل خوراکی و یا اینکه باید از مخمر کیک استفاده کرد و از این قرصا برای مکمل؟

    سوال دوم من اینه که من جدیداً یه نوع بطری دیدم که مناسب شراب و هم آبجو واسه شیشه کردن اما مثلا برای شراب من باید از چوب پنبه استفاده کنم،،این چوب پنبه معمولا چه جاهایی هست،،منظور من چه نوع مغاز هایی‌ ؟


    با سپاس از شما دوست عزیزم

     
  • At ۱ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۵۶, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 103:

    دوست عزيز ناشناس:
    الف) در ايران معمولا مكمل‌هاي غذايي حاوي بعضي ويتامين‌ها را هم به نام مخمر مي‌فروشند كه هرچند از لحاظ تركيبات شيميايي شباهت‌هايي با مخمر دارد، اما يكي نيستند.
    ب) چوب پنبه را مي‌توانيد از بعضي عطاري‌ها بزرگ تهيه كنيد. اگر ساكن تهران هستيد، سرزدن به بازار تهران بي‌ثمر نيست.
    با احترام.

     
  • At ۲ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۲۱:۴۷, Anonymous ناشناس said…

    سلام


    من امروز تو دارو خانه یه نو قرص top levure دیدم که فرانسوی بود و یکی‌ از دوستام که عطاری داره گفت که این قرص همونی که می‌شه برای تخمیر استفاده کرد،،نظر شما چیه‌ استاد عزیز؟


    ممنون

     
  • At ۲ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۲۳:۵۸, Anonymous ناشناس said…

    سلام



    ببخشید که نوشته ام اینطوری میشن, من امروز رفتم دارو خانه و یه نوع قرص دیدم به اسمtop levure که البته یکی از دوستام که عطاری داره گفت که این به درد تخمیر میخوره, , حالا چیزی که من تو ایران دستگیرم شده اینه که اکثر قرصای آبجو غیر فعال شده هستن و فقط خوراکی هستن و چه نوع مارکی تو ایران فعال هست و میشه برای این کار استفاده کرد , چه مارکی لطفا؟

     
  • At ۳ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۲۲:۴۰, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 104:

    دوست عزيز ناشناس:
    متاسفانه اين قرصي كه نوشته‌ايد را نمي‌شناسم و بنابراين درباره‌اش نظري نمي‌توانم بدهم. اما راهش ساده است: كمي از آن را بگيريد و ببينيد فعال مي‌شود يانه.
    ضمنا مي‌دانم مخمرهاي ايراني‌اي كه "براي كيك و شيريني تهيه شده و به فروش مي‌رسند" به خوبي توانايي تخمير آب‌جو و شراب را دارند. پس بي‌خود دنبال مخمر خارجي نرويد (هرچند اگر خوبش را پيدا كنيد، ضرر نكرده‌ايد).
    با احترام.

     
  • At ۵ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۴۸, Anonymous ناشناس said…

    سلام

    1.آیا بهتر نیست که موقع شیشه کردن و برای گاز دار کردن یا کف کردن اون،،بعد از اضافه کردن شکر اون رو اول ۲۴ ساعتی در فضای گرم باشه و بعد اونو داخل یخچال بذاریم؟


    به این خاطر که تخمیر ادامه پیدا کنه و اگه اونو زود داخل یخچال بذاریم تخمیر کند بشه و گاز دار نشه. ممنون


    2.من الان قصد دارم شروع کنم و ۱۸ لیتر مایه دارم ،می‌خوام ۱۲ گرم مخمر و ۸ گرم رازک و همینطور ۲.۲۵۰ گرم شکر و از این مقدار شکر نیم کیلو آن را قصد دارم کارامل کنم،اگه در محاسباتم اشتباه کردم لطفا اونو تصحیح کنید در غیر این صورت،که بازم ممنون،دستتو میبوسم استاد عزیزم

     
  • At ۵ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۳۹, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 105:

    دوست عزيز ناشناس:
    الف) بستگي به قدرت و زور مخمر دارد. حتا ممكن است لازم شود كل پروسه‌ي تخمير گازدار شدن را در دماي محيط بيرون انجام دهيد كه اين مساله به تجربه به‌دست مي‌آيد.
    ب) محاسبا‌ت‌تان درست است.
    با احترام.

     
  • At ۷ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۲۳:۱۲, Anonymous ناشناس said…

    سلام

    برای ۱۸ لیتر آبجو چه قدر شکر برای گاز دار کردن اون هنگام شیشه کردن لازمه؟

    من الان 18 ساعت که شروع کردم و تو این ۱۸ ساعتی که از شروع تخمیر گذشته می‌شه گفت حدود ۵ تا ۶ بار کف زیاد از سر مایه جمع کردم،دلیل اینکه از روز سوم شروع نکرده به کف کردن و از همان ابتدا شروع شده چه است؟


    ممنون

     
  • At ۸ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۲۰:۴۷, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 106:

    دوست عزيز ناشناس:
    الف) براي محاسبه‌ي مقدار شكر لازم لينك زير مراجعه كنيد و به نسبت بيش‌تر بودن حجم ماءالشعيرتان، مقدار كافي شكر را محاسبه كنيد:
    http://meysara2.blogspot.com/2007/12/blog-post_05.html
    ب) نيازي نيست كف اضافه را برداريد. ضمن اين‌كه دليل دير و زود شدن تخمير، به قدرت مخمر و شرايط محيطي‌اي مثل دما برمي‌گردد كه مي‌تواند در شرايط مختلف متفاوت باشد.
    با احترام.

     
  • At ۹ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۴۰, Anonymous ناشناس said…

    سلام

    یکی‌ از دوستان من آبجو درست کرده اما ایشون اصلا قفل هوا حین کار استفاده نکرده و آبجو اون الکل داره اما خیلی‌ بد مزه و احساس می‌کنم که بوی همون گاز اکسید کربن رو میده،،آیا بد مزگی این آبجو به خاطر همین که این گاز خارج نشده؟ "چون تو مقاله سایت اومده که این گاز با آب مایه آبجو حل می‌شه،،ممنون میشم توضیح بدید."

     
  • At ۹ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۰۶, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 107:

    دوست عزيز ناشناس:
    استفاده نكردن از قفل هوا در آبجوسازي (به‌شرط آن‌كه درب بشكه كيپ نباشد و گاز بتواند خارج شود) هيچ مشكلي ندارد. اساسا جمع شدن گاز در بشكه‌ي دربسته مشكلي از بابت بوي بد ايجاد نمي‌كند. دليل بدبويي محصول ايشان را نمي‌دانم، شايد در به‌ترين حالت از مواد اوليه‌ي بدبو (مخمر، شكر فاسد و ...) استفاده كرده‌اند. شايد هم به‌دليل آلودگي، نوعي تخمير گندزاي موازي هم شكل گرفته است كه در اين‌صورت دوم، پيشنهاد نمي‌كنم از آبجو استفاده كنيد. براي اطلاعات كمكي به بندهاي 3 و 9 از آدرس زير مراجعه كنيد:
    http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_9909.html
    با احترام.

     
  • At ۹ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۲۰:۰۳, Anonymous ناشناس said…

    سلام

    ممنون از جواب شما استاد،دیروز که با دوستم صحبت می‌کردم،یه چیزی گفت که می‌خواستم ببینم اشکال از اینجا نیست،اونم اینکه ایشون گفت که برای ۱۵ لیتر مایه آبجو،۶۰ گرم مخمر استفاده کرده که آیا این خودش می‌تونه رو بو یاطعم تاثیر بد بذاره؟

    سوال ۲: استاد استفاده از عسل به جای شکر می‌تونه رو طعم آبجو تاثیر بذاره و طعم بهتری به ما بده؟

    سپس گذارم

     
  • At ۱۰ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۵۲, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 108:

    دوست عزيز ناشناس:
    الف) بله. مخمر زياد بويي شبيه بوي نان به محصول اضافه مي‌كند كه خيلي خوش‌آيند نيست. ضمن اين‌كه براي 15 ليتر مايع اوليه، 10 گرم مخمر كافي بوده است.
    ب) بله. كلا كيفيت عسل هميشه به‌تر از كيفيت شكر صنعتي است. به‌خصوص اگر عسلش عسل واقعي باشد.
    با احترام.

     
  • At ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۴۵, Anonymous ناشناس said…

    سلام

    من الان یک روزه که رازک زنی‌ کردم و اونارو در کیسه چایی قرار دادم و روی بخار باکتری زدایی کردم و در مایه قرار دادم،آیا می‌شه مثلا بعده ۸ روز چشید و اگه تلخی‌ طبقه سلیقه بود دیگه رازک را بردارم؟

    بعد اینکه مایه رو سیفون می‌کنید در بشکه دوم و وارد مرحله دوم تخمیر میشوید،آیا این مایه مثل روز اول صاف و زلال می‌شه یا کمی‌ تیرگی داره؟

    سوال آخر اینکه الان در مرحله دوم تخمیر،،مثل مرحله اول از قفل هوا ،،هوایی‌ خارج نمی‌شه با اینکه در بشکه کاملا کیپ و سفت هست،آیا این عادیه؟

    ممنون

     
  • At ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۰۲, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 109:

    دوست عزيز ناشناس:
    الف) بله طعم آبجو دل‌بخواهي است و مي‌توانيد هر وقت كه از طعم آن خوش‌تان آمد رازك را خارج كنيد.
    ب) اگر مايع به اندازه‌ي كافي و بدون تكان ته‌نشين شود و موقع سيفون كردن نگذاريد ته‌نشسته‌هاي بشكه سيفون شوند، آبجوي شما به ميزان مناسبي شفاف خواهد بود.
    پ) درب بشكه را كاملا كيپ نكنيد، شايد هنوز شكري باقي مانده باشد كه بايد به الكل تبديل شود؛ البته در اين‌حالت مقدار گاز توليدي آن‌قدر نخواهد بود كه بتواند قفل هوا را كاربيندازد.
    با احترام.

     
  • At ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۴۱, Anonymous ناشناس said…

    سلام

    من مقداری رازک از عطاری گرفتم که به صورت برگ خشک شده هست و من اونارو با خورد کن،،خورد کردم و در کیسهٔ چایی قرار دادم،،آیا این رازک همونی که برای این کار مناسب؟

     
  • At ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۲۲:۳۹, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 110:

    دوست عزيز ناشناس:
    من متوجه‌ي سوال شما نشدم. اگر رازك گرفتيد چرا مي‌پرسيد براي اين‌كار مناسب است؟ اگر چيزي كه گرفتيد رازك نيست، چرا مي‌گوييد رازك گرفتيد؟
    به‌تر نيست كمي سنجيده‌تر سوال بپرسيد؟
    با احترام.

     
  • At ۲۱ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۲۹, Anonymous ناشناس said…

    سلام

    پوزش می‌خوام،در حالت مستی سوال قبل رو مطرح کردم،هه هه

    من مقداری رازک از عطاری گرفتم که به صورت برگ خشک شده هست نه تازه که تو عکس شما گذاشتید،اونو در توری گذاشتم و با بخار نیم ساعتی ضد عفونی کردم و بعدش اونو با خورد کن،خورد کردم که تقریبا پودر شد و بعد در کیسه چایی قرار دادم،،حالا می‌خواستم بدونم که اولا رازکی که تو بازار هست خشک شده مثل برگه یا تازه هم وجود داره؟ ثانیا آیا باید به صورت همون برگ تو کیسه بریزم ؟ چون من اونو خورد کردم و کارم میخواستم بدونم اشتباه یا نه ؟

    ممنون

     
  • At ۲۲ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۲۰:۰۲, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 111:

    دوست عزيز ناشناس:
    رازكي كه اساسا براي آبجوسازي مصرف مي‌شود به صورت برگ خشك شده است؛ نه تازه. ضمنا نيازي به پودر كردن آن نبود، اما اشكالي هم ندارد. باقي كارها هم درست است.
    با احترام.

     
  • At ۲۴ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۱۱, Anonymous سالار said…

    ساقی باقی
    سالار هستم

    1- ممنونم از راهنماییهای ازرشمند شما

    2- ترش شدن ابجو برای چیه و چطور میشه بدون وارد شدن هوا در ظرف تخمیرو باز کرد

    3- موقع سیفون کردن که هوا وارد ظرف میشه ایا ایرادی برای ابجو درست نمیشه (منظورم موقع شیشه کردنه)این مسئله که موقع شیشه کردن ابجو من ترش بشه بد جوری رو مخمه چی کار کنم؟

    4- من به 15 لیتر ابجو 1کیلو و 100 گرم شکر زدم ابسنجیم شد 1.040 این طبیعیه؟ چون فکر میکنم زیاد شکر استفاده کردم البته با 4 (ق چ) مخمر حدودا 8 گرم

    5- من اینطوری عمل میکنم یک هفته تخمیر اولیه بعد سیفون کردن در ظرف دیگه و شکر زنی و بعد بطری کردن و یکهفته تا دو هفته در دمای معمولی و بعد توی یخچال این روش درسته؟

     
  • At ۲۴ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۲۰:۳۰, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 112:

    دوست عزيز سالار:
    اختيار داريد.
    الف) ترش شدن فقط و فقط يك دليل دارد و آن‌هم آلودگي آبجو به باكتري‌هاي سركه‌ساز است كه انواعي از باكتري هستند كه مثل باكتري‌هاي الكل‌ساز و در خلاف جهت آن‌ها عمل مي‌كنند. وقتي تخمير در حال انجام است، حباب‌هاي گازي كه توليد مي‌شوند هوا را هميشه از داخل به بيرون بشكه هدايت مي‌كنند براي همين باز شدن‌هاي گه‌گاه (به شرط عدم تماس ابزار آلوده با مايع تخميري) مشكلي ايجاد نمي‌كند:
    بند 5 از لينك زير را ببينيد:
    http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_9909.html
    ب) شكر شما زياد نيست.
    ت) نظري درباره‌ي روش شما ندارم. اگر از آن جواب مي‌گيريد، پس خوب است.
    با احترام.

     
  • At ۲۵ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۲۳:۵۸, Anonymous ناشناس said…

    سلام و عرض خسته نباشید

    میز‌ان حداقل و حداکثر شکر در ۷.۵ لیتر مایه ما ۱۵۰ گرم به یک کیلو هست و این دو میزان چند درصد الکل تولید می‌کنن،،یعنی‌ ۱۵۰ گرم در ۷.۵ لیتر چه قدر الکل تولید می‌کنه و یک کیلو در ۷.۵ لیتر چقدر چون من قصد دارم که کمی‌ آبجو لایت گاهی اوقات درست کنم و می‌خوام از تجربه شما استفاده کنم


    سوال ۲ :در هر ۷.۵ لیتر چه میزان شکر برای طعم کارامل مناسب که زیاد طعم آبجو رو بد نکنه؟ آیا این ستانداردی داره یا دل بخواهی هستش؟


    سپاس گزارم

     
  • At ۲۶ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۰۸, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 113:

    دوست عزيز ناشناس:
    الف) حداقل 2 تا 3 درصد الكل و حداكثر نزديك به ده درصد الكل مي‌شود.
    ب) طعم كارامل كاملا دل‌بخواهي است.
    با احترام.

     
  • At ۲۸ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۳۸, Anonymous ناشناس said…

    سلام

    سوال اول اینکه من طبق دستور ۱۸ لیتر آبجو درست کردم،حدود ۱۲ گرم مخمر استفاده کردم یعنی‌ چون ترازو نداشتم ۶ قاشق چای خوری سر خالی‌،و الان حدود ۴ روز که از شیشه کردن میگذره ،سوال من اینه که چرا هنوز بوی نون یا مخمر میده،گیرایی اون خوبه حتا دبش اما بوی مخمر یا نون خیلی‌ کم هنوز توی اون حس می‌شه،دلیل چی‌ هست؟ در ضمن باید عرض کنم که یه ۵ روز و ۱۲ روز تخمیر اولی‌ و ثانویه هم کامل انجام شده و همه چیز طبقه برنامه.


    سوال ۲ اینکه من بعد ۴ روز شیشه کردن مقداری از آن را با خانواده مصرف کردم که خواهرم و مادرم کمی‌ معده درد گرفتن و احساس کمی‌ خواب،آیا به این خاطر که من دوران ۲ هفتهٔ تخمیر با آرمش را نذاشتم انجام بشه یا دلیل دیگه داره؟

    سوال سوم اینکه اگه من میزان مخمر در ۱۸ لیتر مایه رو ۵ گرم استفاده کنم به این دلیل که آبجو من بوی نان نگیره ،چه اتفاقی‌ میفته؟

    با سپاس از استاد عزیزم***

     
  • At ۲۸ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۲۰:۳۴, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 114:

    دوست عزيز ناشناس:
    الف) بوي محصول كاملا به مخمرتان بستگي دارد (به‌خصوص اگر از مخمر كيك و نان استفاده كرده باشيد). با يك مخمر ديگر نتيجه مي‌تواند فرق كند.
    ب) اگر تخمير 5 روزه و 12 روزه را انجام داده‌ايد، ديگر نيازي به تخمير اضافه نداريد؛ جز اين‌كه در داخل شيشه تخمير گازداركردن صورت بگيرد (كه دارد مي‌گيرد). درباره‌ي درد معده، به احتمال زياد ناشي از تفاوت در ذائقه و سيستم گوارشي افراد هست كه در اين‌باره اطلاعات من كم است. اساسا اين مساله كاملا طبيعي است كه واكنش هر بدني به يك مشروب، با بدن ديگر به همان مشروب (و حتا همان بدن در زمان‌هاي مختلف) تفاوت داشته باشد.
    پ) اگر مخمر كم‌تر بريزيد، زمان تخميرتان مي‌تواند طولاني‌تر شود. در حالت بدتر هم ممكن است مخمر توان تخمير گازدار كردنش را از دست داده باشد كه در آن‌صورت مجبور به اضافه كردن مخمر جديد مي‌شويد كه هم بو ايجاد مي‌كند، هم شفافيت محصول را كم مي‌كند. پيشنهاد مي‌كنم اگر مي‌خواهيد با مخمر كم‌تر امتحان كنيد آن‌را مقدار كمي كم كنيد و نتيجه را بررسي كنيد.
    با احترام.

     
  • At ۲۹ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۵۶, Anonymous ناشناس said…

    سلام ساقی‌

    بعضی‌ از دوستان در مورد این قرصهای مخمر آبجو سوالاتی کردن تو این وبلاگ اما جواب کاملی داده نشده به عنوان مثال من خودم به شخصه تمام قرص آبجو که عطاریها میفروشن رو آزمایش کردم و همهٔ اونها غیر فعال بودن و واکنش نمیدن با آب و شکر چون فقط جنبه خوراکی داره اما تو سایت نگار سرا یه عکس از قرص تاپ لیور گذاشته که محصول فرانسه هست و فقط دارو خونه ها دارن،قیمت اون تو شهر ما شش هزار تومانه،اینو تاحالا امتحان نکردم و می‌خوام بدونم شما استاد اونو امتحان کردید و فعال می‌شه یا نه؟ اگه آره که من برم بخرم و منم مثل دوست قبلی‌ تحمل بوی نون را تو آبجو ندارم واسه همین دنبال مخمر خوب هستم

    ممنون

     
  • At ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۰۷, Anonymous سالار said…

    سلام دوست عزیز
    باز هم ممنون از راهنماییهای ارزنده شما

    1- برای ضد عفونی کردن ظروف از چه نوع تمیز کننده ای استفاده کنم بهتره ( مایع ظرف شویی - سفید کننده - پودر ماشین لباس شویی - ...) من از ضد عفونی کننده سبزیجات استفاده میکنم

    2-من از مخمر کیک پزی که قهوه ای رنگه استفاده می کنم از مغازه لوازم کیک پزی خریدم ولی متاسفانه بود بد همیشه در هر سه باری که ریختم بودم استثنا اگه امکاش هست مارک یا نوع مخمری رو به من بگین تا از شر این مشکل خلاص بشم در صد الکل عالی ولی بوی ابجو تعریفی نداره

    3-

     
  • At ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۱۵, Anonymous سالار said…

    ادامه بالا

    3-مالشعیر رازک دار هست ایا باز هم لازم هست به ان رازک زده بشه برای 15 لیتر چقدر و کی اضافه کنم

     
  • At ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۵۶, Anonymous سالار said…

    4- من موقع ریختن مالشعیر داخل ظرف تخمیر گازشو میگیرم و به همش میزنم تا گازش خارج شه این کار درسته؟


    ببخشید که سوالام تیکه تیکه شد
    ساقی باقی

     
  • At ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۴۷, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 115:

    دوست عزیز ناشناس:
    متاسفانه مساله مخمر در ایران یک مساله همیشگی است. چرا که از یکطرف دوستان به مخمر واقعی تخمیر الکلی دسترسی ندارند و از طرف دیگر میخواهند کیفیت مطلوبی از محصولشان بدست بیاورند. با این اوضاع متاسفانه حقیر کمک زیادی نمیتوانم بکنم جز اینکه توضیح واضحات کنم و بگویم جوینده یابنده است و همین و همین!
    به هر حال، آن تصویری که دیده اید تصویر واقعی است؛ حال اگر داروخانه شهر شما همین مخمر را به شما فروخت و شما همین نتیجه را نگرفتید، ولله بنده بی تقصیرم!
    با احترام.

     
  • At ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۵۲, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 116:

    دوست عزیز ناشناس:
    الف) به بند 8 از آدرس زیر رجوع کنید:
    http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_9909.html
    اما ضدعفونی کننده سبزیجات هم مناسب است.
    ب) به پاسخ 115 مراجعه کنید.
    پ) بله و مقدار آن 2 گرم در هر 8 لیتر است (4 گرم در 16 لیتر) که در ابتدای مرحله دوم تخمیر باید اضافه شود. به لینک زیر رجوع کنید:
    http://meysara2.blogspot.com/2007/12/blog-post_05.html
    ت) اشکالی ندارد.
    با احترام.

     
  • At ۱ شهریور ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۲۴, Anonymous ناشناس said…

    سلام

    استاد اول ممنون به خاطر این همه راهنمایی‌ و وقتی‌ که میذارید،بوس


    سوالی‌ داشتم اونم اینکه من الان بعد اینکه شیشه کردم، دو هفته اونو در جای تاریک و نسبتا خنک گذاشتم اما قبل اون به هر بطری یک لیتری ۲ قاشق چای خوری شکر زدم،الان بعد دو هفته هم خیلی‌ زلال تر شده و هم بوی مخمر نون در اون می‌شه گفت آثاری ازش نیست اما گاز دار نشده این به چه دلیل هست،گاز دار شده اما اون طوری که می‌خوام کف نمی‌کنه موقع ریختن توی لیوان،،چرا؟

    سوال بعدی اینکه برا اینکه بوی مخمر رو کمی‌ کم اثر کنیم اگه کمی‌ نعناع خشک که عطاریها دارن رو به صورتی‌ که رازک به مایه می‌زنیم،،اینکارو کنیم می‌تونه بوی مخمرو کم اثر کنه یا باید از خود عرق نعناع استفاده کنیم؟

     
  • At ۲ شهریور ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۰۲, Anonymous ناشناس said…

    سلام


    مرحله اول تخمیر آیا می‌شه مثلا ۳۰۰ گرم شکر برای ۷.۵ لیتر استفاده کرد که از این مقدار،۲۰۰ گرم حل شده ریخته بشه تو مایه و ۱۰۰ گرم کارامل بشه ؟


    سوال ۲ : آیا بعد اینکه 5 روز اول تخمیر پایان یافت و آن رو به بشکه دوم سیفون کردیم،عرق بید مشک زده و ۲ یا ۳ روز بد آن را شیشه کنیم که مخمر ضعیف نشه و بتونیم تو مرحله شیشه کردن با زدن مقداری شکر به هر بطری و اینکه مخمر ما هنوز قویه و کفه فراوانی‌ درست بشه،،آیا این کار درسته یا باید مرحله دوم ۱۲ روز طی‌ بشه؟

     
  • At ۲ شهریور ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۱۵, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 117:

    دوست عزیز ناشناس:
    الف) دلایل کم گاز شدن می تواند چند چیز باشد. ممکن است مخمر ضعیف شده باشد. در این صورت زمان گازدار شدن طولانی تر میشود. ممکن است مخمر مرده باشد که در اینصورت گازدار نخواهد شد. دمای پایین هم فرایند را کند میکند و آخر از همه اینکه ممکن است شکرتان کم باشد.
    ب) شما میتوانید هرجور دستی در دستورالعمل ببرید. زمان را کم و زیاد کنید، افزودنی ها را بالا و پایین کنید، چیزهای جدید اضافه کنید و ... مهم اینست که خودتان از نتیجه کار راضی باشید. همین.
    با احترام.

     
  • At ۴ شهریور ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۴۰, Anonymous سالار said…

    خسته نباشید استاد عزیز

    درسته که سوالات ما شاید برای شما حل شده و پیش پا افتاده باشه ولی برای ما که تازه شروع کردیم دونستنش لازمه در هر حال از صبری که برای پاسخ دادن به سوالات ما دارید ممنمون

    در دستورالعمل تهیه ابجو از مالشعیر امده تخمیر اولیه بین 12تا7 روز ====تخمیر ثانویه و رازک زنی 5 روز ====بعد از ان شیشه کردن ولی شما گفتید تخمیر اولیه 5 روز و تخمیر ثانویه و رازک زنی 12 روز و بعد شیشه کردن === میشه بفرمایید کدام درست است و نتیجه بهتر میشه من خودم سه بار ابجو ریختم و هر سه بار به یه شکل در اومده و نمی تونم قانون درستی براش پیدا کنم و بیشتر شانسی شده تا علمی. من از قفل هوا و کلمن 20 لیتری و مالشعیراستفاده میکنم

    در ضمن چقدر زمان برای درست شدن ابجو لازمه و میشه نتیجه گرفت که کار درست بوده یا نه؟

    راستی قیمت رازک چنده؟

     
  • At ۵ شهریور ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۴۵, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 118:

    دوست عزيز سالار:
    الف) فرق اين دو روش در مقدار شكر و الكل نهايي آن‌است. در روش دوم مقدار شكر 1 كيلوگرم در هر 8 ليتر است؛ اما در روش اول كم‌تر است. جز اين مورد، كيفيت كار تفاوتي ندارد.
    ب) بعد از حداقل يك ماه پس از زمان شيشه كردن، آبجو قطعا آماده شده است.
    پ) نمي‌دانم؛ اما زياد نيست.
    با احترام.

     
  • At ۲۵ شهریور ۱۳۸۹ ساعت ۱۷:۰۱, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 121:

    دوست عزيز ناشناس:
    ترش شدن محصول شما، به دليل آلودگي آن به باكتري‌هاي سركه‌ساز محيط اطراف بوده است. اين اشكال، در اثر عدم رعايت نكات بهداشتي حاصل مي‌شود؛ نه صرفا به دليل باز يا نيمه‌باز ماندن در بشكه.
    الان ديگر كاري نمي‌شود كرد؛ اما مي‌ـوانيد از دفعه‌ي بعد، بيش‌تر مراقب تماس دست يا ابزار آلوده به مايع تخميري باشيد و كليه‌ي لوازم را هم پيش از مصرف به‌خوبي شسته، ضدعفوني نماييد.
    با احترام.

     
  • At ۲۷ شهریور ۱۳۸۹ ساعت ۳:۱۱, Anonymous ناشناس said…

    با سلام و احترام
    من کلیه نکات بهداشتی رو کاملا رعایت کردم
    تمامی ظروف رو توسط مایع ضرف شویی شستم و آب کشیدم
    نمی دونم اشکال کارم از کجا بوده انشاا.. که این دفعه خوب از آب در بیاد
    یه سوال دیگه اساسا فرق روش باز و بسته چی هستش؟
    در مدت زمان اماده شدن محصول؟ یا کیفیت؟ یا درصد الکل؟
    با تشکر

     
  • At ۲۷ شهریور ۱۳۸۹ ساعت ۳:۱۵, Anonymous ناشناس said…

    ضمنا لطفا منظور از ضد عفونی کردن رو بیشتر توضیح بدهید از ماده بخصوصی باید اصتفاده بشه؟
    با تشکر

     
  • At ۲۷ شهریور ۱۳۸۹ ساعت ۲۲:۳۷, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 122:

    دوست عزيز ناشناس:
    الف) محصول دو روش باز و بسته فرقي ندارند؛ فرق‌شان در اين است كه روش باز راحت‌تر است و همين‌طور حساس‌تر به فاسدشدن.
    ب)‌ به بند 8 از لينك زير مراجعه كنيد:
    http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_9909.html
    يا حداقل بعد از شستن ظروف، مدتي آن‌ها را در مقابل اشعه‌ي مستقيم آفتاب ضدعفوني كنيد.
    ضمنا، دست، ابزار آلوده، هم‌زن چرب، باد كولر كه توي بشكه بوزد (حتا براي چند لحظه)، برگرداندن مايعي كه قسمتي از آن چشيده شده به داخل ظرف و ... راه‌هاي متفاوت ديگر فساد هستند.
    با احترام.

     
  • At ۱۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۳۱, Anonymous ناشناس said…

    سلام.میخواستم بدونم برای درست کردن آبجو چیکارباید بکنم؟

     
  • At ۱۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۲۱, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    سلام،

    برو اين‌جا رو ببين:
    http://meysara2.blogspot.com/

     
  • At ۱۲ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۲:۱۳, Anonymous ناشناس said…

    سلام دوست عزیز

    جدول پاک شده لطفا دوباره آپلود کنید

    برا گازدار شدن آبجو هنگام ریختن در بطری باید شکر سفید اضافه کنم یا شکر دکستروز فرق این دو با هم در گازدار کردن چیه ؟

    وقتی ما ماشعیر ها رو تو ظرف خالی میکنیم حتی اگه خیلی آروم بریزیم کلی کف ازش خارج میشه همینطور گاز آخه شکر چجوری گاز تولید میکنه !!!!!
    اگه بشکه رو تو دمای 27 یا 29 درجه بزاریم چند روزه درست میشه و میشه تو شیشه ریخت ؟
    اگه در ظرف قفل هوا نزاریم و درش رو با پلاستیک محکم کیپ کنیم که نه هوا وارد بشه نه خارج بنظرتون خراب میشه تو گازدار شدن چه تاثیری داره ؟

    ممنون ببخشید زیاد شد

     
  • At ۱۳ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۷:۲۲, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 123:

    دوست عزيز ناشناس:
    منطق گازدار شدن ابجوي درون شيشه، تخمير مقدار كم شكر در شيشه است و همان‌طور كه مي‌دانيم، تخمير، با آزاد شدن گاز هم‌راه است (كه در اين مثال در شيشه حبس خواهد ماند).
    بمابراين موقع هم‌زدن، فرار گاز ربطي به كار ما ندارد؛ همان‌طور كه كيپ بستن دهانه‌ي بشكه‌ي تخميري هم كار كاملا غلطي است.
    دماي بيش‌تر، سرعت تخمير را افزايش خواهد داد.
    با احترام.

     
  • At ۲۳ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۴۵, Anonymous ناشناس said…

    با سلام خدمت تمامي دوستان عزيز وساقي محترم .من بعد از حدود 10 بار انداختن آبجو توانستم آبجويي با درصد الكل مناسب وتلخي وگسي بدون ترشي يا شيريني تهيه كنم . ومي خواهم اين طرز تهيه را براي شما ارايه كنم واميدوارم مورد توجه دوستان وساقي محترم قرار بگيرد.البته بايد بگويم كه تمامي مراحل همانند درست كردن آبجوي خانگي از روش بشكه درب بسته در اين سايت ( انتهورا ) مي باشد. فقط داراي نكاتي مي باشد كه خدمت دوستان عرض مي نمايم.

    1- مقادير زيربراي تهيه اين آبجو براي تهيه 8 ليتر ماالشعير (8 عدد ماالشعير يك ليتري موجود در بازار ) مي باشد.

    2- شكر استفاده شده در اين ابجو 400 گرم مي باشد كه بايد قبل از استفاده به خوبي در آسياب برقي به پودر تبديل شود.سپس توسط يك ليوان ماالشعير روي گاز جوشانده شود (دقيقاً مطابق دستور تهيه ابجو خانگي)

    3- خميرترش استفاده شده از مارك saf-levure مي باشد كه به صورت قوطي فلزي آبي و سفيد رنگ در اكثر سوپر ماركت ها به قيمت 2000 تا 2500 تومان موجود مي باشد. مقدار اين خمير ترش مطابق دستور يك قاشق غذاخوري سرخالي يا 5 گرم البته با توجه به اين نكته كه بايد قبل از عمل آوري با اب يا ماالشعير وشكر و مخمر را با آسياب برقي به خوبي پودر نماييد.

    4- اين روش كه به صورت بشكه درب بسته وبايد مواد به مدت 2 هفته در بشكه درب بسته كه داراي قفل هوا مي باشدبماند. در صورت نداشتن قفل هوا از يك شلنگ واقع در يك ظرف آب مطابق دستور درست كردن قفل هوا دراين سايت مشاهده فرماييد.

    5- پس از 2 هفته نوبت اضافه كردن رازك مي باشد. بايد مقدار حدود 10 تا 15 گرم رازك را در يك ظرف ريخته به آن دو ليوان آب اضافه نماييد.سپس ان را رو ي اجاق گداشته واين قدر حرارت مي دهيد تا يك ليوان عصاره بيشتر در ظرف نماند.عصاره را از صافي عبور داده و درب بشكه را باز كرده وعصاره را داخل بشكه مي ريزيم .سپس درب بشكه ر ا دوباره به مدت يك هفته ديگر مي بنديم.

    6- پس از سپري شدن اين مدت نوبت شيشه كردن ابجو با روش سيفون مي باشد فقط بايد به اين نكته توجه كرد كه براي هر شيشه يك ليتري با يد 2 قاشق غذا خوري شكر براي گاز دار كردن در داخل شيشه ها ريخته شود. پس از پر كردن شيشه ها بايد شيشه هارا به مدت 2 هفته براي شفاف سازي در محيط تاريك وخنك نگهداري كرد.

     
  • At ۲۴ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۳۹, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    دوست عزیز ناشناس:

    از لطف شما بسیار ممنونم و برای تان آروزوی موفقیت می کنم.
    با احترام.

     
  • At ۱ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۲۴, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 124،

    سلام و خسته نباشید
    من آبجو رو درست کردم الکل و رنگش عالیه اما هر کاری کردم گازدار نشد که نشد. در 2 بطری قند بیشتر ریختم اما فایده ای نداشت حالا تنها مشکل آبجو ها گازدار نبودنشه که کمی تحملش سخته ;)
    اگه راهی هست کمک کنید

    دوست عزیز سروش،
    اگر مطابفق آنچه در دستورالعمل آبجوسازی (به آدرس زیر) عمل کرده اید و آبجوتان گازدار نشد، به احتمال زیاد اشکال از ماءالشعیر یا مخمر تان است. در پارت بعدی آنها را تغییر دهید.
    http://meysara2.blogspot.com/2007/12/blog-post_05.html
    میتوانید در آبجویی که دارید هم کمی مخمر اضافه کنید ببینید آیا گازدار میشود یا نه؟
    با احترام.

     
  • At ۴ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۲۳, Anonymous ناشناس said…

    با عرض سلام و خسته نباشید،

    چند مدتیست که با کمک دستورالعملهای موجود در این سایت اقدام به تهیه آبجو کرده ام. چند بچ اولیه خراب شدند ولی بالاخره موفق شدم بعد از 6 ماه یک بچ خوب بگذارم. چون در ایران زندگی میکنم مجبور شدم بعضی از مواد اولیه را جایگزین کنم. مثل مخمر که مجبور شدم از مخمر کیک و نان استفاده کنم. بعد از مدتها توانستم چگالی سنج مناسب و تشتک زن و عصاره مالت و پودر مالت و بشکه مناسب تخمیر تهیه کنم. برای اینکه کنترل بیشتری روی مزه آبجو داشته باشم میخواستم در بچ بعدی به جای ماءالشعیر از عصاره مالت استفاده کنم ولی متاسفانه موفق به یافتن رازک نشده ام. عطاری های بزرگ و کوچک و حتی داروخانه ها را گشته ام ولی موفق نشده ام. از آنجا که با قوانین این سایت آشنا هستم از شما تقاضای آدرس دقیق ندارم. لطفا هر طور خودتان صلاح می دانید مرا راهنمایی کنید.

    با سپاس
    ایمان

     
  • At ۴ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۲۲:۲۹, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 125:

    دوست عزیز ایمان،
    از لطف شما بسیار ممنونم و خوشحالم که مندرجات وبلاگ کارتان را راه انداخت. همینطور مایلم کمال تشکر و امتنان خودم را بابت حسن ادب و درک متقابل شما به عرض برسانم.
    به استحضارتان میرسانم در بازار تهران، در محدوده موسوم به "پله های مسجد شاه" میتوانید رازک (و نیز ادواتی همچون تشتک زن و تشتک) را پیدا کنید.
    با احترام.

     
  • At ۵ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۰:۴۶, Anonymous ناشناس said…

    درود با دلستر بهنوش ابجو درست کردم مشکلم اینه که کف نداره .علت کف کردن چیه ؟چی بزنم ؟یا چکار کنم؟ لطفا راهنمایی کنید . تشکر

     
  • At ۵ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۳۰, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 126،

    دوست عزیز ناشناس،
    اگر مطابق با دستورالعملی که در آدرس زیر آمده است عمل کردید و گازدار نشد، اشکال از نوع ماءالشعیر یا مخمر شماست:
    http://meysara2.blogspot.com/2007/12/blog-post_05.html
    دفعه بعد از یک ماءالشعیر و مخمر دیگر استفاده کنید.
    با احترام.

     
  • At ۹ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۰۰, Anonymous ناشناس said…

    باعرض سلام، سوال بنده این است که آیا احتمال تولید مواد سمی در آب جو وجود دارد یا خیر؟ - بنده برای 19 لیتر آب جو از 1 کیلوگرم شکر سفید + مقداری مخمر در دمای متوسط 30 درجه استفاده کردم در 4 روز تخمیر ابتدایی تمام شد اما آب جو کمی بوی زننده و تند می دهد-

     
  • At ۹ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۰۲, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 127،

    دوست عزیز ناشناس:
    نه! هیچ مشکل مهمی پیش نخواهد آمد، مگر اینکه به دلایلی محصول شما فاسد بشود که در آنصورت مشکلش بیشتر از "کمی بوی زننده و تند" خواهد بود. به بند 9 از آدرس زیر مراجعه کنید:
    http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_9909.html
    با احترام.

     
  • At ۱۰ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۰:۳۸, Anonymous ناشناس said…

    درود بر ساقی جان عزیز من بایه باکس 6 تایی بیت کلاسیک آبجو درست کردم یک لیوان شکر و یک قاشق چایخوری مخمر saf-levure .من مرحله اول رو تو یه بشکه 10 لیتری سر تنگ که خودم شیر روش نصب کردم انجام دادم یه از روز اول تا روز 5 من 100 بار مزشو میچشیدم نمیدونم چرا جام نمیگرفت.بعد از روز 5 که ابجوی توی بشکه رقیق شد وتخمیرم کمتر شدمن از طریق شیر بشکه آبجورو به بطریهای بیت اضافه کردم طمع و مزش توپ شده مثل tuburg فقط من ازای بطریهای 1 لیتری 1قاشق سر خالی شکر ریختم الان بعد 2 روز که تو کمد گذاشتم جام نمیگیره بطریها یه مقدار سفت شدن میخواستم بیبینم بعد نظر شما بعد از چند روزگازدار میشن ؟الان بعد از 2 روز میشه دوباره شکر اضافه کنم؟

     
  • At ۱۰ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۳۶, Anonymous ناشناس said…

    با سلام خدمت ساقی عزیز
    خواهش می کنم کمک کنید!
    من چند روزه دارم مطالب اینترنت رو مطالعه میکنم آخرش هم نفهمیدم باید چیکار کنم!!!
    حقیقتش بنده در یکی از شهرهای غربی ایران دانشجو هستم.یه هیچ وجه اینجا مشروب گیر نمی آد و اینکه با دوستام دنبال یک راه هستیم که دلسترهای ایرانی بهمون الکل بدن!خدا وکیلی نه میدونم تشتک چیه!نه امکاناتشو دارم که تهیش کنم.اصلا هم مزه و مقدار الکل واسمون مهم نیست(دانشجوییم بابا!)فقط یه چیزی باشه که مجبور نشیم اتانول بخوریم!
    شما فرض بگیرید ما 3 تا دلستر 1 لیتری گرفته ایم.من اصلا از اصطلاحات مشروب سازی سر در نمیاورم.الان این 3 تا دلستر رو به چه طریقی میشه الکل انداخت؟(مسموم نشه)
    همین ..باور کنید اگه اینو یادمون بدین درود و سلام بیش از 100 نفر دانشجو رو هر هفته در محافلمان پذیرا خواهید بود
    بسیار بسیار سپاس...

     
  • At ۱۱ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۹:۳۴, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 128،

    دوست عزیز ناشناس:
    هرچند از اندازه سفت شدن در بطری میشود فهمید که چقدر گازدار شده است، اما بنظرم اگر میتوانید، اقلا یک هفته-ده روز صبر کنید.
    با احترام.

     
  • At ۱۱ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۹:۴۲, Blogger ساقي باده‌سرا said…

    پاسخ 129،

    دوست عزیز ناشناس،
    8 لیتر ماءالشعیر یا دلستر با طعم کلاسیک، یک کیلو شکر، سه قاشق چای خوری مخمر (یا خمیر مایه کیک یا نانوایی) را با هم مخلوط کرده، درب بشکه را شل رویش بگذارید (جوری که گاز بتواند دربرود). بگذاریدش جایی در دمای بین 20 تا 30 درجه. بعد از 5 روز حباب دادن و تخمیر، مثل خروج بنزین از باک، با یک شیلنگ تمیز، مایع را به بشکه دوم منتقل کنید (مراقب باشید رسوبات ته بشکه اول وارد بشکه دوم نشوند).
    با همان سرپوش شل و در همان دما، بگذارید یک هفته استراحت کند. بعد دوباره به همان طریق، مایع را توی بطری های دلستر یا ماءالشعیر اولیه برگردانید و در هر بطری باندازه یک قاشق چای خوری شکر بریزید. درش را کیپ ببندید و یک هفته در همان دما نگهدارید.
    آبجوی گازدارتان را خنک بنوشید.
    اگر هم حوصله تان نمیکشد، از همان روز پنجم شروع تخمیر میتوانید آبجوی الکلی تان را بنوشید.
    با احترام.

     
  • At ۱۱ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۴۰, Anonymous ناشناس said…

    "آبجوی گازدارتان را خنک بنوشید.
    اگر هم حوصله تان نمیکشد، از همان روز پنجم شروع تخمیر میتوانید آبجوی الکلی تان را بنوشید.
    با احترام"
    ساقی عزیز
    بسیار بسیار ممنون
    نتیجه را حتما به خبر میدهم.واقعا ممنون

     
  • At ۱۱ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۴۶, Anonymous علی said…

    ساقی جان درود میشه موقعی که داریم پودر مالت رو میجوشونیم رازک رو تو کیسه کنیم بزاریم با حریره بجوشه؟یا حتما باید یه مرحله جدا این کارو کنیم؟

     
  • At ۱۱ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۷:۰۷, Anonymous ناشناس said…

    " 8لیتر ماءالشعیر یا دلستر با طعم کلاسیک، یک کیلو شکر، سه قاشق چای خوری مخمر (یا خمیر مایه کیک یا نانوایی) را با هم مخلوط کرده، درب بشکه را شل رویش بگذارید"....
    ساقی عزیز
    بنده الان مخمر نانوایی تهیه کردم.البته مغازه دار که داروی گیاهی میفروخت نوعی قرص غیر ایرانی به نام : مخمر آّبجو(روی جلدش به انگلیسی نوشته شده بود)را هم داشت که میگفت برای شفای بیماران تجویز می کند.اندازه هر قرص هم حدودا 200mg بودند.نمیدانم برای دفعات بعدی میتوانیم از آنها استفاده کنیم؟ اگر جواب مثبت است مقدارش را هم بفرمایید..سپاس

     
  • At ۱۱ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۷:۰۸, Anonymous ناشناس said…

    " هشت لیتر ماءالشعیر یا دلستر با طعم کلاسیک، یک کیلو شکر، سه قاشق چای خوری مخمر (یا خمیر مایه کیک یا نانوایی) را با هم مخلوط کرده، درب بشکه را شل رویش بگذارید"....
    ساقی عزیز
    بنده الان مخمر نانوایی تهیه کردم.البته مغازه دار که داروی گیاهی میفروخت نوعی قرص غیر ایرانی به نام : مخمر آّبجو(روی جلدش به انگلیسی نوشته شده بود)را هم داشت که میگفت برای شفای بیماران تجویز می کند.اندازه هر قرص هم حدودا دویست میلی گرم بودند.نمیدانم برای دفعات بعدی میتوانیم از آنها استفاده کنیم؟ اگر جواب مثبت است مقدارش را هم بفرمایید..سپاس

     
  • At ۱۳ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱:۴۱, Anonymous nina said…

    با درود و سلام خدمت ساقی عزیز
    بنده همان دانشجویی بودم که چند روز پیش مزاحم شدم
    استاد من یه دبه 4 لیتری آبجو انداختم.گذاشتم تو اتاق که هواش نه خیلی سرد باشه نه خیلی گرم
    در دبه هم شله.فقط مشکل اینجاست یه بویی میده..مثل بوی سرکه ...نمیدونم به نظرتون خراب شده؟البته خیلی بوش تند نیستا...فقط یکم بوش تو اتاق پیچیده..دوستم میگه سر درد دارم احتمالا بخاطر بوی اینه.حالا نمیدونم آبجومون خراب شده؟با نه؟:p
    لطفا داهنمایی کنید..با درود

     
  • At ۱۸ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۱۹, Anonymous علی said…

    رازک رو از کجا میشه گیر اورد؟هیچ جا پیدا نمیشه.

     
  • At ۲۵ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۲۳:۱۵, Anonymous ناشناس said…

    با سلام . میتوانید مخمر آبجو از نوع غیر فعال جهت استفاده به صورت مکمل غذایی معرفی کنید البته منظورم اسم تجاری و کشور تولید کننده آن می باشه جون که میگن خواص تغذیه ای عالی دارد.سوال دیگر من اینه که آیا بین مخمر آبجو و مخمر نانوایی تفاوتی وجود داره .آیا میشه از مخمر نانوایی به جای مخمر آبجو جهت استفاده به صورت مکمل وجود داره؟..سعادتمند باشید

     
  • At ۱۸ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۳۷, Anonymous سالار said…

    با سلام خدمت دوست عزیزم
    من از مالشعیر استفاده میکنم ولی موقع ریختن اونا تو ظرف تخمیر باید سه ساعت صبر کنم و انقر همش بزنم تا کفش بخوابه می خواستم بدونم راه راهتتری برای اینکار هست یا نه چون با این کار احتمال ورود میکروب به داخل ظرف زیاد میشه؟؟؟؟؟؟

    راستی بالاخره من موفق شدم رازک تهیه کنم دوستان می تونن از عطاری اطراف میدون امام حسین بخرن

     
  • At ۱۸ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۵۰, Anonymous سالار said…

    یه سوال دیگه

    من 16 لیتر ابجو ریختم با 1.5 کیلو شکر و دوقاشق سر خالی مخمر بعداز یک هفته هنور ابجوی من شیرینه ولی حبابها خیلی کمه من مخمرم رو عوض کردم قبلا مخمر شیرینی میریختم الان با مخمری که دوستان معرفی کردن( saf-levure) ریختم نمیدونم مخمرم ضعیف بوده یا ایراد از جای دیگس به نظرتون من چه کنم با این قضیه؟

     
  • At ۲۶ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۵۴, Anonymous ناشناس said…

    با سلام خدمت شما
    خواستم بپرسم ایا میتوان از سایر قندها بجای شکر استفاده کرد؟ مانند عسل و یا شکر سیاه(خام).
    در صورت مثیت یودن پاسخ ایا مزیتی نسبت به شکر سفید دارد؟(بخصوص از نظر تولید متانول در طی فرایند تخمیر).
    با سپاس فراوان

     
  • At ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۵۵, Anonymous سالار said…

    سلام
    اگر دلستر گندم که از مغازه میگیریم رو با شکر مخلوط کنیم بدون مایه خمیر و بذاریم چند روز بمونه آیا آبجو با الکل میده بازم
    زود جواب میخوام لطفا

     
  • At ۱۳ تیر ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۰۹, Anonymous ناشناس said…

    با سلام خدمت شما دوست عزیز یه سوال ازتون داشتم من در منزل با روش زیر ابجو درست می کنم 6 عدد دلستر 1.5 بهنوش که سه تاش استوایی و سه تاش ساده هست 900 گرم شکر و 3 عدد قرص مخمر که توی دبه 20 لیتری می ریزم بهد از 8 روز صافش می کنم و میریزم توی کلمن و بهد از حدودا 3 روز میریزم تو.ی ظرف 1.5 لیتری و 1 قاشق غذاخوری شکر بهش اضافه می کنم و درش رو محکم می بندم و بعد از 6 روز کاملا گاز دار و با الکل بالا می شه که با دو لیوان باهاش به فضا سفر می کنیم که ناگفته نماند جای شما اون بالا خیلی خالیه ولی هر دفعه که درست می کنیم بعضی مواقع فرداش سردرد شدید یا سرگیجه بهمون دست می ده که روی همه بچه ها همینجویه می خواستم بدونم امکانش هست که بعضی مواقع متانول تولید کنه این موضوع ما رو بد جوری ترسونده چون میگن امکانش زیاده بخاطر استفاده از شکر متانول تولی بشه می خواستم ببینم می شه جای شکر از عسل استفاده کرد یا نه با تشکر

     
  • At ۱۵ تیر ۱۳۹۰ ساعت ۲۱:۴۴, Anonymous ناشناس said…

    میشه طرز تهیه ابجو با ماکارونی رو توضیح بدین؟

     
  • At ۱۹ تیر ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۰۱, Anonymous ناشناس said…

    با سلام. من طبق روش تهیه انتهورا برای تهیه آبجو اقدام کردم. مرحله اول رو تموم کردم طی 12 روز هیچ کفی روی سطح آبجو دیده نشد ولی بوی تخمیر استشمام میشد. میخوام مرحله دوم رو انجام بدم. یه مقدار ازش خوردم یه مقدار ترش بود ولی مزه الکل کاملا احساس میشد. آیا آبجو من علیرغم داشتن مزه الکل خراب شده. ممنون میشم راهنماییم کنین

     
  • At ۳ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۲۷, Anonymous ناشناس said…

    ساقي مادرتو عشقه كيرم تو كس و كون و دهنه مادرت آبكيرمم توش

     
  • At ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۱۴, Anonymous ناشناس said…

    آيا آبجو فاسد ميشود؟

     
  • At ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۹:۲۸, Anonymous نوید said…

    من یه سوال از خدمت استاد گرامی دارم با توجه به اینکه شکر زدن برای گاز دار شدن آبجو در مرحله شیشه کردن باعث ایجاد لرد میشه روشی برای اضافه کردن گاز به صورت دستی وجود نذاره ؟

     
  • At ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۳۷, Anonymous ali said…

    با سلام خدمت استاد
    من رازک خریدم ولی وقتی دم کردم همچین عطر رازک رو نمیده ولی مز اش تلخه مگه رازک عطر خوبی نداره یا این رازک که من گرفتم کهنه بود ؟ برگ های گل رازک به رنگ قهوای کمرنگه :(
    با تشکر

     
  • At ۱۹ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۰۴, Anonymous ناشناس said…

    اقا ساقی سلام
    اقا ما ابجو انداختیم بعد به توصیه یکی از دوستان 900 گرم شکر را با 10 تا شیشه یک لیتری ماشعیر و یک قرص قهوه ای رنگ مخمر مخلو کردیم یک هفته گذاشتیم تو یه دبه موند بعدش خالی کردیم تو شیشه ها.حالا با توجه به چیزهای که در سایت شما خواندیم به نظر می رسه که امیدی نیست که ما به ابجو برسیم.می خواشتم بدونم کاری می شه کرد یا بیخیال بشیم و مجددا به روش شما درست کنیم؟

     
  • At ۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰:۳۲, Anonymous ناشناس said…

    با سلام و خسته نباشد خدمت شما من یه سوال داشتم
    من وقتی آبجو رو بعد از تعنشینی لرت با لوله به آرومی خارج می کنم برای بار دوم و زمانی که باید گاز کنه و شفاف بشه می بینم که دوباره لرت ها کف ظرف به وجود آمده و باعث کدر شدن آبجو می شه می خواستم راهی و می دونید که این اتفاق نیفته ؟

     
  • At ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ ساعت ۰:۴۰, Anonymous ناشناس said…

    باسلام
    بنده هرکاری انجام دادم ولی بعدازبطری کردن واضافه کردن شکر تاحالا هیچ گونه کفی که موقع ریختن ابجو در لیوان است بدست نیاوردم اگرامکان داره وراه دیگذی هست لطفا راهنمایی فرمایید ضمنا در تی بگ مخمر با شکر وزنجبیل هم داخل بطری اضافه کردم ولی باز افاقه نمیکنه لطفا راهنمایی بفرمایید

     
  • At ۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۸, Anonymous ناشناس said…

    سلام
    چطوری باید مخمر نانوایی را برای تولید شراب فعال کنم

     
  • At ۱۶ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۰۱, Anonymous ناشناس said…

    سلام
    من ممخمر خوراکی لازم دارم،این قرص مخمری که دوستان ازش اسم بردن همون مخمر خوراکی یا Nutrition yeast است؟این ماده رو چطوری باید پیدا کنم؟
    خیلی خیلی خیلی نیاز دارم که این ماده رو پیدا کنم، اگه کمکم کنید ممنون میشم.

     
  • At ۲۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۲۳, Anonymous ناشناس said…

    دمتون گرم
    با سپاس

     
  • At ۲۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۵۴, Blogger Unknown said…

    سلام دوست عزیز
    من 2.5 کیلو دانه مالت جو رو ابتدا آسیاب کردم و تو کیسه ریختم و مدت نود دقیقه با 12 لیتر آب جوشاندم بعد کیسه رو چلوندم و 300 گرم عصاره مالت و 50 گرم رازک (البته رازک در کیسه توری) بهش اضافه کردم وبه مدت 1 ساعت دیگه جوشاندم بعد در یک ظرف یخ ریختم و حریره به دست آمده رو داخلش ریختم و بهش آب معدنی اضافه کردم تا 19 لیتر . دما تا 6 درجه پایین اومد بعد داخل ظرف تخمیر ریختم ومخمر فعال رو بهش اضافه کردم البته با همون دمای 6درجه که حریره بود وقفل هوا رو زدم
    از همون شب تا فردا خبری نبود.
    فردا درش رو باز کردم ودیدم کف کرده ولی دوباره بهش مخمر زدم و درش رو بستم ودیدم داره حباب میاد
    روز سوم دیدم دوباره خبری نیست و حتی تکون دادم و دیدم باز خبری نیست
    دوباره باز کردم ودیدم کف نداره ودوباره مخمر زدم وهنوز هم خبری نیست
    ناگفته نمونه که کلیه لوازم وایتکس ضد عفونی وشسته و خشک شدند
    لطفا راهنماییم کنید

     
  • At ۲ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۱۴, Anonymous ناشناس said…

    سلام دوست عزیز
    من با هولستن فقط یک بطری برای تست درست کردم + 1 قاشق غذا خوری شکر و 1/3 قاشق غذا خوری مخمر نان Saf-Levure
    از روز 3 که درب بطری را شل کردم برای کم کردن فشار گاز بوی ترشیدگی احساس کردم البته در روز 2 یکمی بطری هوا کشید
    الان بعد از 5 روز که احتمال دادم خراب شده باشه باز کردم و چشیدم، احساس میکنم ترش شده و رنگ کدری داره
    مشکل کار من کجا بوده و آیا این بوی ترشیدگی طبیعی هست یا نه؟
    لطفا یک مارک خوب را هم برای مخمر معرفی کنید
    ممنون

     

ارسال یک نظر

<< خانه
 

پست های قبلی
گذشته ها
توجه

لطفا هرگونه سوالی را در وبلاگ مربوط و مخصوص به آن نوشته و ارسال کنید. متاسفانه سوالاتی که مربوط به این وبلاگ نباشد قادر به پاسخگویی نیستم

پیوندها
Powered by

BLOGGER